رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶

آمریکا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت

اقدام ایالات متحده در به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، واکنش دولت بلگراد را برانگیخت.

درحالی‌که جرج دبلیو بوش در دارالسلام تاکید کرد، این اتفاق صلح را در منطقه بالکان به ارمغان خواهد آورد و دولت وی به زودی برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با این دولت تازه تاسیس اقدام می‌کند، بوریس تادیک رئیس جمهوری صربستان، به حامیان کوزوو هشدار داد که این اقدام آن ها نظم جهان را بر هم خواهد زد.

بوش در سخنان کوتاهی قبل از ترک تانزانیا به رواندا گفته بود: با رهبران کوزوو برای استقرار صلح و آرامش در این کشور همکاری می‌کنیم.

در همین حال هاشم تاچی نخست‌وزیر کوزوو، گفت اطمینان دارد این کشور تازه استقلال‌یافته به زودی از سوی سایر کشورهای جهان به رسمیت شناخته خواهد شد.

صربستان در اولین واکنش به موضوع به رسمیت شناخته شدن استقلال کوزوو، سفرای خود را از ایالات متحده و چند کشور اروپایی فراخواند.

علاوه بر ایالات متحده، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان و افغانستان نیز از اعلام استقلال کوزوو حمایت کرده اند و این کشور را به رسمیت شناخته‌اند. برخی کشورهای اروپایی نیز در حال تلاش برای پذیرفتن استقلال کوزوو از سوی جامعه بین المللی هستند.

آمريكا به عنوان حامي اصلي استقلال كوزوو يك پايگاه مهم نظامي به نام "باند استيل" در شمال اين منطقه دارد كه بلافاصله پس از پايان بمباران‌هاي 78 روزه ناتو در سال 1999 در كوزوو ايجاد شده است.

واکنش روسیه و چین

در حالی که ایالات‌متحده و اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند صربستان، حقوق مردم کوزوو که بیشتر آنها آلبانيايي‌تبار و مسلمان هستند، را تحت تأثیر "اسلوبودان میلوشویچ" نادیده گرفته است و از این رو حامی استقلال این کشور منطقه بالکان هستند، سفیر روسیه در آمریکا اعلام استقلال کوزوو را «نقض خودنمایانه هنجارها و اصول قوانین بین‌المللی» نامید.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که دولت چین در کنار روسیه از دولت صربستان در مخالفت با اعلام استقلال کوزوو حمایت می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل هنوز در مورد چگونگی برخورد با اعلام استقلال کوزوو به نتیجه‌ای نرسیده است.

آمريكا حامي اصلي استقلال كوزوو يك پايگاه مهم نظامي به نام "باند استيل" در شمال اين منطقه دارد كه بلافاصله پس از پايان بمباران‌هاي 78 روزه ناتو در سال 1999 در كوزوو ايجاد شده‌است.