رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۷

گنجی: برای رسیدن به آزادی نیازی به بوش نداریم

"اكبر گنجي" در یادداشتی كه در آخرین شماره "نيوزويك" به چاپ رسید، نوشت:"ما خود مسئول مبارزه براي دستيابي به آزادي هستيم نه دولت بوش."

"گنجی" با انتقاد از روی‌کرد نظامی واشنگتن که منجر به رشد "بنیاد‌گرایی و تقویت رژیم‌های دیکتاتور" در جهان شده است، می‌نویسد:"رهبران بنيادگراي ايران اغلب از چنين مساله‌ای به عنوان سرپوش براي جهالت و سلب مسئوليت از خود در قبال اوضاع اسفناك ايران استفاده مي‌كنند."

وی معتقد است، راه‌كار روحانيون بسيار ساده است، آن‌ها براي حفظ قدرت به يك دشمن نياز دارند و به همين دليل هم با نمايش اين‌كه دولت بوش براي براندازي آن‌ها، از ميان بردن جمهوري اسلامي و به تحليل بردن اسلام توطئه می‌کند، به دنبال آن هستند كه كشور را در شرف يك جنگ دائمي نشان دهند."

"گنجی" می‌نویسد:"روحانيون ايران به فعالان ضدخشونت، طرفداران حقوق بشر و متفكران برچسب«عوامل دشمن»مي‌زنند و وانمود مي‌كنند كه دليل وضعيت در حال تنزل اقتصادي ايران تحريم‌هاي آمريكا و نه سختگيري و سوء مديريت خود آن‌ها است."

این فعال سیاسی در قسمت دیگری از یادداشت خود می‌نویسد:"در سال‌هاي اخير بيش از 100 موسسه انتشاراتي مستقل تعطيل شده‌اند."

گنجی نوشته است:"اوايل تابستان گذشته، دولت احمدي نژاد«پروژه امنيت اجتماعي» را آغاز كرد كه در آن پليس به بهانه مبارزه با مفاسد اجتماعي، زنان و جوانان بي‌گناه را به دليل گرفتن دست یکدیگر و پوشيدن لباس‌هاي تنگ در خيابانها به باد كتك گرفت و بسياري ديگر را نيز بازداشت كرد."

وی تاکید کرده است:"دولت ايران دائما درباره حمايت از مقام زن صحبت مي‌كند، اما به سختي زنان ايراني را سركوب مي‌كند.

نظرهای خوانندگان

اکبر گنجی کیست؟ فرض کنید من از کره مریخ آمده ام و خبر ندارم، شما باید همیشه فرض کنید که مخاطب ممکن است بخشی از داستان را ندارد و یک دفعه از وسط شروع نکنید.

-- یک همکار ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

گنجی و خیلی دیگه از اصلاح طلبان چوب دوسر طلا شده‌اند که دلیلش هم خیلی واضح است: پروژه روشنفکری دینی آنها یک چیز بی معنی متناقضی بود که هم روشنفکران را از خود میراند و هم دین داران را. هم مدافعان وضعیت موجود را و محالفان وضعیت موجود را. نمی شود که هم خدا را خواست و هم خرما را. هم به خامنه ای فحش داد و هم به بوش. اصولا فرض کردن خامنه ای و بوش در یک قامت و اندازه و قدرت اشتباهی است که این آقایان هنوز هم متوجه آن نیستند.

-- ساقی ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

برادر من اکبر جان بااین مردمی که من و البته شما می شناسید اینکه 1000 سال طول می کشه چون این مردم اهل هزینه دادن نیستند فقط زرد الو بیا به گلو می خواهند.

-- astyak ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

يك سوال از آقاي گنجي دارم آيا آقاي گنجي چنانچه حكومت صدام تا 200 سال ديگه هم ادامه داشت باز هم مخالف سرنگوني اين حكومت توسط يك دولت خارجي بودند؟

-- ali ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

آقاي گنجي تازه فهميده‌اند؟
حالا كه مردم را رها كرده و در دامن آمريكا افتاده‌اند؛ حيف از هزينه‌هايي بالاي حمايت از ايشان و گاندي بازي‌شان رفت

-- صلح ايران ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

اقای گنجی چه بخواهیم چه نخواهیم این آقای بوش به داد ما نمی رسد خیالت راحت باشد که هیچ کشوری دلش به حال ملت ایران نمی سوزد ما خودمان باید به فکر خودمان باشیم و کاری بکنیم .
شما که در خارج هستید رهبریت مردم را به عهده بگیرید ما هم پشت سر شما حرکت می کنیم تا کی باید ما شعار بدهیم امروزو فردا کنیم . موهای سرمان سفید شد و پیر شدیم آرزو به دل به قبرستان می رویم از کجا معلوم من و یا شما امروز آخرین روز نفس کشیدنمان نباشد؟؟
هایده مهستی سوسن ویگن فریدون فرخزاد شاهپربختیار فروهرها محمد مختاری ها قیصر امین پور همه و همه دارند یکی یکی از جمع ما کم می شوند شاید ما هم در لیست نوبت به آن دنیا باشیم چرا انقدر سکوت کنیم و این دست آن دست کنیم آیا ما نباید تا زنده هستیم طعم آزادی دمکراسی زندگی خوب و نفس کشیدن راحت را بچشیم؟
آیا فکر کرده اید وقتی مردیم همه چی برای ما تمام می شود و راه برگشتی برای ما از آن دنیا وجود ندارد . ما هم تا زنده هستیم می خواهیم آزادی را به چشم ببینیم و با دستنمان لمس کنیم . به خدا جوانی زندگی و عمر ما حرام شد ما نسل سوخته ای هستیم ترو خدا بگذارید در آخرین سال های عمرمان فقط یک بار یک روز یک ساعت درست زندگی کنیم و لحظه ی آزادی را به چشم ببینیم . فقط شعار می دهیم مثل همیشه اما تا به کی ؟؟؟؟

-- امیدوار ، Feb 12, 2008 در ساعت 02:27 PM

امیدوار گرامی ودیگر دوستان اینهایی که گفتی هزینه دارد ایا حاضرید هزینه دهیدو کتک زندان تحقیر شکنجه وشاید هم دار .....چی میگی..............

-- astyak ، Feb 14, 2008 در ساعت 02:27 PM

با سلام جناب آقای گنجی پاسخ مرا در بالا ندادند از رادیو زمانه خواهشمندم جهت روشن شدن ذهن اینجانب سوال بالا را از آقای گنجی پرسیده و در زیر همین ارجاع اعلام نمایند. سوال من اینست که آیا اگر حکومت صدام تا 200 سال دیگر (منظور نوع حکومت است) آیا آقای گنجی باز اقدام آمریکا را در برکناری صدام رد مینمایند. به قتل عام مردم در طول دوره صدام توجه داشته باشید.
در ضمن حال سوال بعدی این است که اگر حکومت ملایان مثل ارباب کلیسا تا 300 سال دیگر اگر قرار باشد ادامه یابد آیا سرنگونی این حکومت در یک هفته توسط یک حکومت دموکرات را رد مینمایند.
. . . . .
زمانه ـ پاسخ گرفتن به سوالات خوانندگان سایت برای زمانه به این شکل که شما خواسته اید مقدور نیست. پرسش شما اما منتشر می شود تا به رؤیت نویسنده مطلب برسد و چنانچه بخواهند در همین محل پاسخ خود را بنویسند.
. . . . .

-- ali ، Oct 2, 2008 در ساعت 02:27 PM