رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶

"نگرانی عمیق آمریکا" از آزمایش سانتریفوژ پیشرفته ایران

پرتاب موشک و آزمایش یک سانتریفیوژ پیشرفته از سوی ایران، باعث نگرانی عمیق آمریکا شده است و این امر ممکن است منجر به شتاب در صدور سومین قطعنامه تحریم‌ها علیه تهران شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، نیکلاس برنز، معاون وزیرخارجه آمریکا، ضمن اعلام نگرانی واشنگتن از اقدامات اخیر ایران، تاکید کرد که تلاش دارد تا شورای امنیت سازمان ملل را به تصویب سریع‌تر تحریم‌های جدید برضد ایران به خاطر امتناع این کشور از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کند.

برنز به این خبرگزاری گفت: "دو اتفاق از سوی ایران در هفته گذشته، باعث نگرانی عمیق آمریکا شده است. اول پرتاب موشک فضایی و دوم گزارش رسانه‌ها درمورد آغاز تحقیق جدید این کشور در زمینه یک سانتریفیوژ پیشرفته؛ که باید ببینیم درست بوده است یاخیر."

کشور‌های غربی بر این باورند که ایران برای ساخت "بمب اتمی" تلاش می‌کند، اما تهران می‌گوید هدف برنامه هسته‌ای‌اش تولید انرژی است تا این کشور بتواند نفت بیشتری صادر کند. آمریکا از روند کند بررسی پیش‌نویس تحریم‌های جدید و تاکید تعدادی از کشورها برای این‌که منتظر گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در مورد ایران بمانند، خشنود نیست.

ایران روز دوشنبه هفته گذشته موشکی را که برای حمل اولین ماهواره تحقیقاتی استفاده می‌شود، [به فضا] پرتاب کرد. این اقدام ایران نگرانی‌هایی را در بین برخی از کشورهای غربی مبنی بر این‌که تهران می‌تواند از چنین فن‌آوری‌هایی برای ساخت موشک‌های بالستیک استفاده کند، به‌وجود آورد. همچنین روز چهارشنبه دیپلمات‌ها اعلام کردند، ایران در حال آزمایش یک سانتریفوژ پیشرفته در تاسیسات هسته ای نطنز است، اقدامی که می‌تواند به غنی‌سازی بسیار سریع‌تر منجر شود.

معاون وزیرخارجه آمریکا تاکید کرده است: "این گزارش‌ها نشان از نقض هرچه بیشتر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ازسوی ایران دارد و به اعتقاد ما، سومین قطعنامه تحریم‌ که در دستورکار [این شورا] قراردارد، پاسخ مناسبی به این اقدامات خواهد بود."

برنز گفت: "آمریکا هنوز این گزارش‌ها را تایید نکرده است، ولی اگر واقعیت داشته باشند، این مساله یک نگرانی بسیار جدی برای جامعه بین‌المللی خواهد بود و شتاب بیشتر در پیشبرد قطعنامه تحریم‌ها را در پی خواهد داشت."

پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم‌ها، خواستار ضبط دارایی‌ها و ممنوعیت مسافرت خارجی تعدادی از مقامات ایرانی و لزوم هوشیاری در داد وستد با تمام بانک‌های این کشور می‌شود. تا کنون پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آلمان، انگلستان، فرانسه، چین، روسیه، و آمریکا موافقت خود را با این پیش نویس اعلام کرده اند، اما سایر اعضای شورا به‌ویژه آفریقای‌جنوبی معتقدند که شورا بهتر است منتظر گزارش اژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بماند.