رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۷

افزایش کودک آزاری در محیط مدارس

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران از افزایش کودک آزاری در محیط مدارس خبر داد.

به گزارش ایسنا در سه ماهه اخیر ۵۰ مورد کودک آزاری به این انجمن گزارش شده که پسران بیشتر از دختران مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. در این میان بیشتر آزارها توسط پدران و یا در محیط مدارس و توسط کادر آموزشی رخ داده است.

ایرنا در حالی که طی دو گزارش مفصل به این معضل می‌پردازد به مشکل قانونی دیگری نیز در همین زمینه اشاره می کند. ماده‪ ۱۱۷۹‬قانون مدنی ایران به والدین حق تنبیه کودک خود را می‌دهد، ولی تاکید می‌کند که به استناد این حق نمی‌توانند فرزند خود را "خارج از حدود تادیب" تنبیه کنند. اما به گفته کارشناسان حقوقی مشخص نبودن محدوده تادیب و تنبیه و نامشخص بودن "حد متعارف" دست قاضی را در برای صدور حکم بسته است.

به گفته فرشید یزدانی ۴۰ درصد آزارهای جسمی، ۳۰درصد عاطفی، ۳۰درصد غفلت، ۲۰درصد آموزشی، ۱۰درصد بهره‌کشی اقتصادی و ۲۰درصد آزارهای جنسی بوده‌است.

با توجه به این آمار آزار‌های جنسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۵درصد رسیده‌است. طی سه ماه گذشته، هفت نفر از مجموع کودکان آزاردیده، مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند که پنج نفر آن‌ها دختر و دو نفر پسر بوده‌اند. همچنین بیشتر این آزارها، از سوی نزدیکان و تنها یک تا دو مورد در خیابان و توسط اشخاص غریبه صورت گرفته است.

دکتر علی زمان‌زاده متخصص بیماری‌های کودکان به رادیو زمانه می‌گوید: « متاسفانه خانواده‌ها معمولا آزارکودکان خود را پنهان می‌کنند. چرا که بیشتر آزارهای جنسی توسط افراد نزدیک و فامیل رخ می‌دهد.»

آقای زمان‌زاده از خانواده‌ها خواست مراقب کودکان خود باشند و آنها را پیش افراد غریبه یا نامطمئن نگذارند.

بنا به گزارشی که ماه گذشته از طریق ایسنا منتشر شده بود در یک مورد کودک آزاری که در سال گذشته رخ داد کودک ۱۲ساله توسط دو نفر ربوده‌شد و به کرات مورد تجاوز جنسی قرار‌گرفت و با سیخ داغ و سیگار شکنجه‌‌شد.

نظرهای خوانندگان

این چه کشوریست که پس از 30 سال معنویت - موعظه - ریاضت - زیارت عاشورا - دعای کمیل - نماز جمعه -..... تازه رسیده ایم به اینجا که یک سر تمامی مسائل خوب و بد کشور مسائل جنسی است . آیا این منتج از اسلام ناب نیست؟

-- پیروز ، Feb 4, 2008 در ساعت 05:57 PM

من هر طور حساب میکنم جمع درصدا میشه 150 درصد!

-- بدون نام ، Feb 4, 2008 در ساعت 05:57 PM

اینجا مملکت امام زمانیست چرا دروغ می نویسید

-- بدون نام ، Feb 4, 2008 در ساعت 05:57 PM

چشم جمهوری اسلامی روشن !
چشم ماموران انتظامی که دنبال تار مویی از دختران و چکمه و مانتوی کوتاه هستن روشن !
خانه از پای بست ویران است
خواجه دربند نقش ایوان است
فقط انکار میکنن و آمار کشورهای غربی را رو می کنن که اینها فساد دارن و همجنسبازن و توی کشور ایران اینهمه فساد و افتضاح را نمی بینن آقایان.
دختری شاگردم بود که توسط دایی و بعدش هم شوهر خاله مورد تجاوز قرار گرفته بود چون یتیم بود و پدر نداشت اینها برای اینکه کمک خرجی بهش بدن ازش انتظار داشتن.

-- شیوا ، Feb 4, 2008 در ساعت 05:57 PM

این ها همگی ضعف حکومت رو نشون میده

-- مهربون ، Mar 28, 2008 در ساعت 05:57 PM