رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۶

مخالفت ایران با حضور نظامی فرانسه در خلیج‌فارس

وزارت‌خارجه ايران، امروز يكشنبه از طرح ايجاد پايگاه نظامي فرانسه در امارات عربي متحده انتقاد و آن‌ را عامل ناامني در منطقه خاورميانه توصيف كرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمد‌علي حسيني، سخنگوي وزارت امور‌خارجه ايران در نشست خبري هفتگي اعلام كرد: "ما با گسترش حضور نظامي خارجي در منطقه مخالفيم و معتقديم حضور نظامي نيروهاي خارجي در امنيت منطقه نقشي نخواهد داشت و برعكس عامل ناامني و بي‌ثباتي خواهد بود."

فرانسه در ماه ژانويه قراردادي با امارات متحده عربی براي تاسيس اولين تاسياست نظامي دائمي این کشور در منطقه خليج فارس در نزدیکی آب‌هاي ايران امضا كرد. اين پايگاه بين چهارصد تا پانصد نظامي را در خود جاي خواهد داد و باعث خواهد شد تا فرانسه در نزديكي خطوط كشتي‌راني كه از طريق آن‌ها بيش از يك سوم محموله‌هاي نفت صادراتي جهان حمل مي‌شود، حضور داشته باشد

حسيني در واکنش به چنین قرادادی گفت:"دعوت برخي كشورها از نيروهاي خارجي، ديگر كشورها را نيز ترغيب مي‌كند پايگاه هاي نظامي خود را در اختيار اين نيروها قرار دهند و اين امر مسائل را در منطقه پيچيده خواهد كرد."


فرانسه از جمله كشورهايي است كه براي افزايش فشار بر ايران به منظور متوقف كردن فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي‌اش تلاش مي‌كند. امارات در نزديكي تنگه حساس هرمز قرار دارد كه از جمله مسيرهاي عمده انتقال نفت از طريق دريا به‌شمار مي‌آيد و محلي است كه ناوهاي آمريكايي در اوائل ماه ژانويه در آن برخورد کوچکی با قايق‌هاي ايران داشتند.

نظرهای خوانندگان

با ورود سارکوزی به صحنه سیاست فرانسه این کشور به صورت کورکورانه و بطور کامل با سیاستهای آمریکا همراه شده و حتی حاضر است منافع کشورش را زیر پا گذارد

-- بدون نام ، Feb 4, 2008 در ساعت 01:24 PM

سخنم با خانم و یا اقای کامنت دهنده تحت نام ( بدون نام ) است !. دوست عزیز ما که خود وارد نیستیم نفع و ضرر کشورمان را با کور کورانه !!! نرفتن بدنبال کسی و یا چیزی در نظر بگیریم و انرا ۲۹ سال است که بر باد جهالتهای بعضیهامان داده ایم چگونه میتوانیم به اقای سارکوزی خرده بگیریم که *** کورکورانه *** بدنبال دیگری میرود و منافع کشورش را زیر پا میگذارد ؟!. بگذاریم فرانسویها که تکلیفشان را قرنها قبل با خودشان روشن کردند در پی نفع و ضرر خود باشند و ما هم که هنوز بعد از هزاران سال تا تقی به توقی میخورد فیلمان یاد هندوستان ۱۴ قرن پیش انهم در بیابانهای عربستان را میکند به فکر خویش !.
داوید.

-- داوید ، Feb 5, 2008 در ساعت 01:24 PM