رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶

فیدل کاسترو پس از پنجاه سال رفت

فیدل‌کاسترو رهبر انقلاب کوبا به دلیل ناتوانی جسمی جدی، پس از نیم قرن، امروز از قدرت کناره گرفت.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت، 18 ماه پس از بیماری، کاستروی 81 ساله در پیامی رسمی که در پایگاه اینترنتی حزب کمونیست این کشور "گرانما" به چاپ رسید اعلام کرد:"دیگر ریاست جمهوری و فرماندهی نیروهای مسلح کوبا را نخواهد پذیرفت."

به گزارش بی‌بی‌سی او که از سال 1959 یعنی زمان پیروزی انقلاب کمونیستی در کوبا بر این کشور حکومت می‌کرد اعلام کرد که دیگر اشتیاقی برای قرار گرفتن در پست ریاست‌جمهوری ندارد و قدرت را به طور موقت به برادر 76 ساله‌اش رائول واگذار کرد. البته از سال 2006 که کاسترو تحت عمل جراحی قرار گرفت، اداره کوبا به برادرش انتقال یافته بود.

در ماه دسامبر، کاسترو گفته بود که ممکن است از قدرت کناره‌گیری کند و رهبری را به جوان‌تر‌ها بسپارد. او گفته تاکید کرده بود: "الویت من، دوری از وابستگی به هر پست و مقامی است."

البته پس از این گفته فیدل کاسترو، برادرش رائول اعلام کرد که فیدل هنوز نقش عمده‌ای در سیاست کوبا بازی می‌کند و کشور در همه مسائل مهم سیاسی از توانایی‌های فکری او استفاده خواهد کرد.

در نامه اعلام بازنشستگی کاسترو که نیمه شب به وقت محلی منتشر شد، کاسترو با اعلام ناتوانی جسمی، اصرار بر حضور در جایگاه ریاست جمهوری این کشور را خیانت به وجدان خود نامیده است. او البته تاکید کرده که قصد خداحافظی ندارد و مثل یک سرباز، مبارزه را ادامه می‌دهد.

فیدل کاسترو 18 ماه بود که در مجامع عمومی حاضر نمی‌شد، اگر چه مقامات دولتی، هر از گاهی عکس‌ها و تصاویر او را در دیدار با سران کشور‌های جهان به نمایش می‌گذاشتند.

نظرهای خوانندگان

kare sharafatmandanah ein ast delkandan az ghgdrat betore davtalabanah khob ast sarmashgh begirand anhaike ta dam marg ghodratra ta labe gor do dasti chasbidah and

-- afsar ، Feb 20, 2008 در ساعت 07:01 PM

چقدر دیر....؟؟!!!

-- astyak ، Feb 20, 2008 در ساعت 07:01 PM

آخیش
بالاخره اینم رفت !!!

-- masood ، Feb 21, 2008 در ساعت 07:01 PM

گمان مبر كه به بايان رسيد كار مغان
هزار باده ي ناخورده در رگ تاك است.

-- che ، Feb 24, 2008 در ساعت 07:01 PM