تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ژاپن و اسراییل؛ ایران نباید قدرت هسته‌ای شود

اسرائيل و ژاپن موافقت كردند براي جلوگيري از هسته‌اي شدن ايران با هم همكاري كنند.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل گفت، با "ياسوئو فوكودا" همتاي ژاپني خود مخالفت خود را با گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان اعلام كردند.

اولمرت كه براي ديداري چهار روزه در توكيو بسر مي‌برد در كنفرانس خبري مشترك با فوكودا افزود:" از موضع قاطعانه ژاپن در خصوص پي‌گيري ايران براي ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي و نيز كمك به مقابله جهاني با گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تشکر می‌کنم."

خبرگزاري فرانسه هم از توكيو گزارش داد، ايهود اولمرت در بيانيه مشتركي كه امروز چهارشنبه در كنفرانس مطبوعاتي در توكيو قرائت شد، از ژاپن به خاطر مواضع قاطعانه‌اش عليه اراده ايران براي دستيابي به زرادخانه هسته‌اي قدرداني كرد.

اولمرت در سفر به ژاپن كه اولين سفر يك نخست‌وزير اسراييل به ژاپن در 11 سال گذشته به شمار مي‌رود با مقام‌هاي ارشد ژاپن و همچنين"آكي هيتو" امپراطور اين كشور ديدار كرد. ژاپن كه تقريبا هيچ ذخاير طبيعي ندارد، از مدت‌ها پيش روابط تجاري و سياسي نزديكي با كشورهاي عربي و ايران داشته است.

ايران، ژاپن را يكي از خريداران اصلي نفت خود مي‌داند. ژاپن به عنوان تنها كشوري كه مورد حمله هسته‌اي قرار گرفته است، با اين حال موضع انتقادآميزي در برابر فعالیت‌های هسته‌اي ايران اتخاذ كرده است. این کشور در سال 2006 از پروژه توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران(آزادگان ) کناره‌گیری کرد.

ايهود اولمرت با هدف بحث و تبادل‌نظر درباره مذاكرات صلح خاورميانه و موضوع هسته‌اي ايران و كره‌شمالي ديدار چهار روزه خود را از ژاپن از روز دوشنبه آغاز كرد. هيئت بزرگي از بازرگانان اسرائيلي، اولمرت را در اين سفر به منظور جذب سرمايه‌گذاري‌هاي ژاپن همراهي مي‌کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)