تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"مجلس و روحانيت"
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به انتخابات مجلس هشتم و "باید‌های" انتخاب نامزد اصلح از سوی مردم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد، برای انتخاب فرد اصلح "اعتماد به فهرست‌هائي كه گروه‌ها، احزاب و جناح ها مي‌دهند چندان كارساز نيست." جمهوری‌اسلامی در ادامه تاکید می‌کند، "توجه به ضرورت حضور افراد روحاني در مجلس يكي از نكات مهم است كه در مقوله تامين كارائي كيفيت و استقلال مجلس تاثير زيادي دارد."

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به سیر نزولی تعداد نمایندگان روحانی مجلس از 164نفر در دور اول به 41 نفر در دور هفتم می‌‌آورد:" عده‌اي تلاش مي‌كنند چنين وانمود نمايند كه اين كاهش معلول عملكرد روحانيون در عرصه‌هاي مختلف مديريتي و مسئوليتي است."

جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود با اشاره به توطئه برخی جریان‌های داخلی برای حذف روحانیت از عرصه‌های تصمیم‌‌ساز کشور، می‌نویسد:" هدف اصلي خارج ساختن روحانيت از صحنه سياسي كشور و جدا كردن دين از سياست است... همان جريان كه در مشروطيت و نهضت ملي موجب حذف روحانيت شد بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز براي حذف روحانيت تلاش مي‌كند."

"پاداش مشكل آفريني"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود نوشته است، بسیاری از اختلافات درونی جبهه‌محافظه‌کاران به صورت کنترل‌شده به بیرون درز می‌کند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است محافظه‌کاران دارای یک "اتاق كنترل غيررسمي" هستند که در مواقع ضروری برای تعیین مصادیق خود انتقادی و حد ومرز آن تصمیم‌گیری می‌کند.

آفتاب یزد در پایان سرمقاله‌خود آورده است:" شايد اصول‌گرايان براساس ديدگاه‌هاي جناحي خود حق داشته باشند براي حفظ وحدت جناح خود، از برجسته‌سازي بعضي از مشكلات خودداري كنند. همچنين شايد آنها حق داشته باشند كه همراه با برخي انتقادهاي ملا يم از يكديگر، به خاطر اقداماتي كه براي ضعيف‌ترين اقشار جامعه مشكل‌آفرين شده است، به يكديگر هم پاداش بدهند. اما آيا آنها حق دارند كه بابت همين ضعف‌ها از مردم هم پاداش بخواهند؟"

"كاچي قرن 21"
روزنامه کیهان در یادداشت روز خود به نقل از تحلیل‌گران سیاسی که نامی از آن‌ها نبرده است، گزارش اخیر البرادعی را "ضربه‌ای استراتژیک" به کاخ سفید ارزیابی کرده است.

یادداشت‌نویس این روزنامه با طرح این پرسش که، چرا با وجود "این گزارش مثبت"، آمریکا بازهم می‌خواهد ایران را تحریم کند؟ به سه مسئله اشاره می‌کند.

کیهان در تشریح مسئله اول می‌نویسد، آمریکا و بریتانیا در انتظار انتشار گزارش البرادعی نبوده‌‌اند.
بنابراین نتیجه گرفته است که دو کشور مزبور بدون توجه به گزارش آژانس مشغول تهیه پیش‌نویس تحریم‌های جدید برضد ایران بوده‌اند.

این روزنامه در ادامه با استناد به مقالات روزنامه‌های آمریکایی و غربی به منظور تقویت تحلیل خود برای نشان دادن "دشمنی آمریکا و بریتانیا با مردم ایران" می‌نویسد:" نومحافظه‌كاران ناچارند به صدور قطعنامه غيرقانوني، جنگ رواني و ارعاب و فشار ناشي از آن در جهت ضربه زدن به نقطه قوت و قدرت ايران (انتخابات مجلس در ايران) اميد ببندند و سرمايه گذاري كنند."

کیهان در پایان نتیجه می‌گیرد:" به قول معروف كاچي بهتر از هيچي! آن‌ها همه بدبختي‌ها و بدبياري‌هاي خود را از رويكرد مستدام ملت ايران به اصول‌گرايي تراز انقلاب اسلامي مي‌بينند و كم‌سابقه‌ترين جنگ رواني-رسانه‌اي را به راه انداخته‌اند.

"معيارهاي دوگانه"
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را به جایگاه دموکراسی در تحولات غزه اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به تشکیل زنجیره انسانی مردم فلسطین در حمایت از غزه، می‌نویسد:" آنچه در غزه بر مردم مظلوم فلسطين مي‌رود نقض شعارهاي ظاهرفريبي است كه مدعيان دموكراسي را با يك تناقض آشكار مواجهه مي‌كند."

اعتماد‌ملی با انتقاد از"رویکرد دوگانه آمریکا" در برقراری و حمایت از دموکراسی در کشور‌های جهان، می‌آورد:" اگر ملا‌ك در دموكراسي‌ها، صندوق راي است، نمي‌توان براي موقعيت‌ها و تناسب‌هاي متفاوت استثنا قائل شد... آمريكا و دولت‌هاي غربي حق ندارند رژيم‌هاي سياسي مخالف خود را به دليل نقض آن زير فشار قرار دهند و اگر دموكراسي‌ها في‌ذاته خوبند، آمريكا حق ندارد نظاره كند كه بر مردم فلسطين چنان بلا‌يي نازل شود تا از انتخاب حماس پشيمان شوند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)