تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تشدید مقررات امنیتی در مرز مشترک ایران با عراق و ترکیه

وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد که در پی حمله نیروهای ترکیه به اعضای حزب کارگران کردستان عراق (پ‌ک‌ک) در شمال این کشور، ایران امنیت مرزهای مشترک خود را با ترکیه و عراق تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدامات برای جلوگیری از پنهان شدن شورشیان کرد در ایران صورت گرفته است.
دولت ترکیه اعلام کرده که علت حمله ارتش این کشور به شمال عراق، ناتوانی مقامات عراقی در جلوگیری از استفاده اعضای حزب کارگران کردستان - که تعداد آن‌ها سه هزار نفر تخمین زده می‌شود - از شمال عراق، به عنوان پایگاهی برای حمله به خاک ترکیه است.

نیروهای ایرانی اغلب در مناطق مرزی عراق با اعضای حزب "زندگی آزاد کردستان" (شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان و معروف به "پژاک") درگیر شده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند "پژاک" در قسمت‌های شمال شرقی عراق پایگاه‌هایی دارد و از آن‌جا علیه ایران اقدام می‌کند.

"محمد‌علی حسینی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: "اقدامات ضروری برای تقویت مرزها صورت گرفته است."

وی افزود: "در خصوص پ‌ک‌ک و جناح های تروریستی دیگری که در منطقه فعال هستند تاکید می‌کنیم بهترین راه برای روبرو شدن با تروریست‌ها در منطقه همکاری امنیتی میان کشورهای منطقه است."

در عین حال ایران که درصدد بهبود روابط با عراق است از ترکیه خواست به نگرانی‌های دولت عراق و تلاش آن برای پایان دادن به حملات شورشیان کرد توجه کند.

ایران "پژاک" را یک گروه تروریستی می‌داند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)