تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"باز شدن پنجره‌ها مهم است"
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را به تفسیر سخنان هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان، در جلسه سومِ چهارمين دوره برگزاری این مجلس اختصاص داده است.

این روزنامه با حمایت از دیدگاه هاشمی رفسنجانی مبنی بر حضور گسترده مردم در انتخابات، می‌نویسد:" ساخت هر نهاد بدون حضور مردم در بهترين شكل خود پديد‌آورنده ديكتاتوري مصلحانه است."

اعتماد‌ملی در ادامه سرمقاله خود تاکید کرده است:" مردم ايران بايد با رصد و مطالعه شرايط موجود با جديت در انتخابات حضور يافته و از كانديداهاي مدافع مردم‌سالا‌ري ديني و جمهوري اسلا‌مي نه حكومت اسلا‌مي دفاع نمایند."

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان آورده است:" در شرايط كنوني حتي باز كردن چند پنجره نيز مفيد خواهد بود. مهم آن است پنجره‌ها باز شوند، به دست چه كساني، چندان مهم نخواهد بود."

"آزمون عدالت سنجي"
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود نحوه برگزاری انتخابات مجلس هشتم را آزمون بزرگی برای میزان "عدالت محوری" دولت نهم و شورای نگهبان دانسته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه بر این باور است، اگر شورای نگهبان و وزارت کشور براساس "رضای خداوند و قانون" عمل کنند، نتیجه نهایی انتخابات بدون تردید به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود.

مردم‌سالاری با اظهار امیدواری در خصوص عملکرد عادلانه شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی، تاکید می‌کند:" اگر انتخاباتي عادلانه و با شكوه برگزار شود و مردم چهره‌هاي داراي مقبوليت و محبوبيت را با علاقه و رغبت انتخاب نمايند مجلسي مقتدر و مردمي شكل مي‌گيرد كه نماد واقعي مردم سالاري و زمينه ساز اتحاد ملي خواهد بود."

"تفكر تورم‌زا، منشا تورم"
روزنامه محافظه‌کار قدس در سرمقاله امروز خود به ریشه‌ تفکر‌های تورم‌زا در اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه با اعتراف به این‌نکته که "افسار گسیخته"بسیاری از مردم را تحت فشار قرار داده است، می‌نویسد:" ديدگاه حاكم اقتصادي، مجموعه سياست‌هايي را به اقتصاد تحميل كرده كه حاصلي جز فشار تورمي نداشته است."

روزنامه ‌قدس در ادامه سرمقاله خود با اشاره "حاکمیت سه تفکر اثر‌گذار" در اقتصاد ایران، می‌نویسد:"شيوه اجراي عدالت اجتماعي، توهم رشد از طريق تزريق پول و نبود برنامه‌ريزي براي افزايش درآمد"، مهمترین عوامل افزایش تورم در اقتصاد ایران است.

"از بزدلان خارجي هم بگوئيد!"
روزنامه آفتاب‌یزد سرمقاله امروز خود را به گزارش محمد البرادعی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص داده است.

این روزنامه با تاکید بر این نکته که از "پیروزی" اخیر می‌شود در جهت اتحاد ملی نهایت بهره را برد، نوشت:"متأسفانه در اين مورد نيز نوعي فرصت‌سوزي و تهديدسازي در حال شكل‌گيري است."

آفتاب‌یزد مسئولیت این فرصت‌سوزی را برعهده رئیس دولت نهم دانسته است. این روزنامه با اشاره به بخش‌هایی از پیام احمدی‌نژاد به ملت ایران که در آن از "بزدلان داخلی" انتقاد شده است، می‌نویسد:" چرا همزمان با محكوم كــردن ايـن بـزدل‌هـاي داخلـي، از رفتـار بـزدلانـه روس‌ها و همراهي‌هاي فرصت‌طلبانه چيني‌ها با آمريكا در موضوع هسته‌اي سخن گفته نمي‌شود."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)