تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران پاسخ تحریم‌ها را خواهد داد"

ایران لحن خود را برضد قدرت‌هایی كه در سازمان‌ملل‌متحد برای تهیه و تصویب قطعنامه جدید برضد برنامه هسته‌ای تهران تلاش می‌كنند، شدت بخشید و تهدید كرد به این اقدامات پاسخ مناسبی خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، "محمد‌علی حسینی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام كرد که اگر قطعنامه جدیدی برضد جمهوری‌اسلامی در شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد تصویب شود، ایران نیز تدابیر مناسبی اتخاذ خواهد كرد.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد شامل چین، آمریكا، روسیه، بریتانیا و فرانسه به همراه آلمان، فردا دوشنبه در نشستی مشترك پیش‌نویس قطعنامه‌ای را كه به علت خودداری تهران از به تعلیق درآوردن غنی‌سازی اورانیوم خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر برضد جمهوری اسلامی شده است، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهند داد.

نشست نمایندگان گروه پنج به‌علاوه یك سه روز پس از انتشار گزارش محمد البرادعی مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشكیل خواهد شد. البرادعی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام كرد:" آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز قادر نیست ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تائید كند."

سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران خاطر نشان كرد، این كشور تصمیم متقابل خود را در زمانی مناسب و با توجه به محتوای قطعنامه جدید اعلام خواهد كرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور محافظه‌كار ایران، روز گذشته در همین رابطه به قدرت‌های بزرگ هشدار داد و تهدید كرد هركشور اروپایی یا غیر اروپایی كه به فشارهای خود برضد ایران ادامه دهد، با تدابیر تلافی‌جویانه شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

هر قطعنامه برای تصویب شدن در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای موافق ۹ تن از ۱۵ عضو این شورا نیاز دارد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران با كم اهمیت دانستن آثار احتمالی تدابیر تنبیهی جدید برضد ایران اعلام كرد: "ممكن است این تدابیر مشكلاتی جزئی برای ایران به وجود آورد، اما تهران گزینه‌های مختلفی برای حل و فصل آن‌ها در اختیار دارد."

"حسینی" همچنین اعلام كرد: "كشوری با وسعت، جمعیت، نیروی جوان، معادن و منابع و ۱۵ همسایه را نمی‌شود مورد تحریم قرار دارد."

در پیش‌نویس قطعنامه سوم برضد ایران كه پنجشنبه گذشته از طرف فرانسه و انگلیس ارائه شد، برخی تدابیر تنبیهی به ویژه ممنوعیت سفر مقامات ایرانی دخیل در برنامه هسته‌ای این كشور پیش‌بینی شده است. در پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از كشورهای جهان خواسته شده است که كشتی‌ها و هواپیماهایی را كه از ایران آمده‌اند یا به مقصد ایران حركت می‌كنند مورد بازرسی قرار دهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)