تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"حضور یازده درصد پناهندگان جهان در ايران"

دولت ایران اعلام کرد از این پس اتباع غيرمجاز تا پنج سال در اردوگاههای مراقبتی نگهداری می شوند.

مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت كشورگفت:« قانون اين اجازه را به وزارت کشور داده که افراد غيرمجاز را تا پنج سال در اردوگاه‌ها، بدون نياز به حکم قضايی نگهداری کند، اما اگر محاکمه در دادگاه‌ها صورت گيرد، مجازات‌هايی از قبيل زندان، جريمه نقدی و طرد از کشور در انتظار اين افراد خواهد بود.»

به گزارش ایسنا سیدتقی قائمی مجازات زندان و جریمه نقدی را راهکارهایی دانست که می تواند مشکل مهاجرت به ایران را حل کند.

هم اکنون 5/2 ميليون تبعه خارجی در ايران حضور دارند که از اين تعداد، يک ميليون نفر از اتباع خارجی مجاز و 5/1 ميليون نفر غيرمجاز هستند. بیشتر اتباع خارجی غیرمجاز از کشور افغانستان هستند.

مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجی افزود:« جمهوری اسلامی ايران سه دهه است که از اتباع کشور افغانستان حمايت و نگهداری می‌کند و تقريبا 11 درصد پناهندگان کل دنيا در ايران هستند.»

چندی پیش دولت ایران اقدام به اخراج پناهجویان افغانی از ایران کرد که با واکنش دولت افغانستان روبرو شد و با احضار معاون سفیر ايران در كابل ضمن اعلام مراتب اعتراض افغانستان نسبت به اقدام ايران، خواستار توقف بي درنگ شده بود.

مسئولين ايراني به افغانهاي فاقد مدارك هشدار داده‌اند درصورت ترك نكردن ايران با بازداشت و حبس تا بيش از پنج سال مواجه خواهند شد.

از سال 2002 تاكنون، حدود چهارميليون افغان كه درطول چندين سال جنگ و خشكسالي از كشورشان گريخته بودند، به وطن خود بازگشته‌اند. اما هنوز دوميليون پناهنده افغاني به‌طور قانوني در پاكستان بسر مي‌برند.

در فرودین سال 1381 قرادادی یک ساله و سه جانبه میان دولت‌های ایران و افغانستان از يک سو و سازمان ملل متحد از سوی ديگر به امضا رسیده است و بر اساس آن قرار شده بیش از نیم میلیون افغانی به وطنشان بازگردند.

از ان زمان به این سو، این قرارداد دو سال دیگر نیز تمدید شد و در عرض دو سال نزدیک به یک میلیون افغان بر اساس طرح سه جانبه و با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به وطن خود بازگشتند.

در سال 1382 و همين طور در فروردین سال 1383 مقامات وزارت کشور ایران درباره وضعیت مهاجرین افغان بارها ابراز نظر کردند و سر انجام پایان سال 1383 را به عنوان آخرین سال حضور افغان‌ها به عنوان مهاجر در ایران اعلام کردند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)