تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعلام نگرانی آژانس در مورد فعالیت‌های اتمی ایران

محمد البرادعی در آخرین گزارش خود که ساعتی پیش به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام شد، گفت، اگرچه ایران بیش از گذشته با آژانس همکاری کرده است، اما این همکاری در آن حد نبوده که ثابت کند این کشور به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

در این گزارش، آژانس نگرانی خود را نسبت به پروژه‌های تحقیقات نظامی اعلام کرده و اعلام کرده است، تا زمانی‌که برنامه تحقیقات نظامی ایران شفاف نشود، آژانس در موقعیتی نخواهد بود که بتواند به این اطمینان دست یابد که در برنامه اتمی ایران اهداف نظامی وجود دارد یا نه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش 11 صفحه‌ای خود تاکیید کرد:"ما طي پنج سال گذشته به اين موضوع پرداختيم و به ويژه طي چهار ماه گذشته پيشرفت‌هاي خوبي در شفاف‌سازي مسائل مهم داشتيم."

وي افزود:"در اين خصوص ايران طي چند ماه گذشته براي ما شرايط بازديد از بسياري از مكان‌ها را فراهم كرده است كه اين امر ما را قادر مي‌سازد تصوير شفاف‌تري درباره برنامه كنوني هسته‌اي ايران داشته باشيم. اگر چه از نظر من اين ها نيز كافي نيستند."

در گزارش آژانس همچنین اعلام شده ایران نه تنها به قطعنامه های پیشین سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی عمل نکرده، بلکه با استفاده از نسل جدیدی از سانتریفوژها جریان غنی سازی را سرعت بخشیده است.

آژانس در گزارش خود تصریح کرده که ایران در فرصت تعیین شده نتوانسته است به سووالاتی که در مورد فعالیت اتمی این کشور وجود دارد پاسخ دهد.

در همین حال ایرنا به نقل از سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی اعلام کرد:"آژانس تاييد كرد كه هيچ موضوع و ابهام ديگري در خصوص فعاليت هسته‌اي ايران جز اين ششم مورد وجود ندارد."

جلیلی افزود: "با گزارش البرادعي، حقانيت ملت ايران ثابت شد و تمام كساني كه به دنبال بهانه بودند و اتهاماتي را در اين سال‌ها متوجه ملت ما كرده بودند، ناكام شدند."

خبرگزاري فرانسه نیز از واشنگتن گزارش كرد، كاخ سفيد روز جمعه با ابراز تاسف از اين‌كه طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايران هنوز اطلاعات مورد درخواست را ارائه نكرده است، اعلام كرد كه به تلاش‌هايش براي تحريم بين‌المللي جديد ادامه خواهد داد.

"كيت استار"سخنگوي كاخ سفيد گفت كه با توجه به گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي " ما متاسفيم كه ايران تعهداتش را در مقابل شوراي امنيت سازمان ملل متحد اجرا نكرده و به درخواست‌هاي آژانس براي تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي نظامي ، شفاف بودن و فراهم كردن زمينه دسترسي كامل آژانس، پاسخ نداده است."

وي افزود:"ما به ادامه كار با همكارانمان در شوراي امنيت در مورد قطعنامه سوم براي اعمال تحريم ادامه خواهيم داد."

" استار" گفت كه كاخ سفيد بار ديگر از ايران مي‌خواهد كه فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را به حالت تعليق در‌آورد.

گفتنی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ساعاتی پس از اعلام گزارش آژانس، این گزارش را به عنوان یک پیروزی هسته ای قلمداد کرده و در اکثر برنامه ها با استفاده از زیرنویس، این پیروزی را به مردم تبریک می گوید.

نظرهای خوانندگان

اين بازي سيماي ايران همچون ساير خيمه شب بازي‌هاي ديگر است. حناي آنها ديگر رنگي ندارد. متآسفانه تاوان جاه‌طلبي‌هاي آقايان را مردم ايران بايد بپردازند

-- بابك ، Feb 22, 2008 در ساعت 05:34 PM

واقعا اين رژيم آنقدر درك و فهم نداره كه در سال 2008 ديگه نميشه دروغ گفت!!!!
سايتهاي خبري ايراني(فيلتر نشده) كه سر بزنيد همه تبريك گفتن ولي كافي كه يك فيلترشكن نافابل داشته باشيد تا ببينيد اصل خبر چيه!!!

اين زير نويس برنامه ها هم كه ديگه شاهكاره!!!
بازم ممنون از شفاف سازي راديو زمانه و ديگر شبكه هاي خارجي.

-- علدل ، Feb 22, 2008 در ساعت 05:34 PM

تا کی می خواهید دروغ بنویسید. مگه شما انگلیسی بلد نیستید تا خرف های البرداعی رو خودتون گوش کنید نه اینکه حرفهای خبرگزاری آمریکا رو تکرار کنید.

-- پویا ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

اين دروغها رو بهم نبافيد يك ترجمه كوچولو از متن البرادعي براتون حقيقت رو روشن ميكنه
اين پيروزي هسته اي رو به همه ايرانيها تبريك ميگم.

-- پژواك ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

گزارشي دوپهلو ، نامشخص و مبهم مثل دفعات قبل.به اين شكل كه نميشه مشكلي رو حل كرد.

-- كيوان 1 ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

از دوحالت خارج نیست یاصدا وسیمای ایران خیلی دروغ میگوید یارادیوزمانه خیلی مغرضانه برخوردمی کند.

-- هانا ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

يه مشت سرمايه دار در ايران خوش بحالشونه كه اين دروغگويان به ملت ايران حكومت و انها نيز تا ميتو نن خون مردم ميمكن وبه سرمايه خود افزايش ميدند

-- بدون نام ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

بهترنیست یکبارمتن کامل 11صفحه ای رییس ازانس را بخوانید ومتن را بنویسید.

-- اوا ، Feb 23, 2008 در ساعت 05:34 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)