تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

درخواست ۲۵ میلیون دلار کمک فوری برای تاجیکستان

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از جامعه جهانی تقاضای 25 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای تاجیکستان کرده است.

به گزارش روزنامه اینترنشنال هرالد تریبون، سرمای شدید بی سابقه در حدود 30 سال اخیر و بحران دامنه دار انرژی طی یک ماه گذشته در تاجیکستان بر زندگی دو میلیون نفر اثراتی منفی بر جای گذاشته است.
به گفته سازمان ملل بخشی از این مبالغ همچنین برای آمادگی در برابر حوادث طبیعی احتمالی در فصل بهار، مانند سیلاب و طغیان در وادی رشت، در شرق و ولایت ختلان، در جنوب تاجیکستان هزینه خواهد شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که هم اکنون سازمان‌های امدادگر مبلغی نزدیک به یک میلیون و 190 هزار دلار در اختیار دارند، ولی همچنان به بیش از 25 میلیون دلار دیگر برای اجرای پروژه‌های بشردوستانه در تاجیکستان نیاز هست.

طبق گزارش سازمان ملل متحد سرمای فوق العاده طی یک و نیم ماه اخیر که منجر به بارش برف زیاد و یخ زدن رودخانه‌ها در تاجیکستان شده، شبکه آبرسانی و تامین نیروی برق در این کشور را خراب کرده و روستاهای کوهستانی را در انزوا قرار داده است.

به نوشته این سازمان، بارش برف در ماه ژانویه 2007 در تاجیکستان 245 درصد بالاتر از میزان معمولی بوده و سردی هوا از هشت تا 25 درجه زیر صفر پایین رفته است.

تا کنون برخی از کشورها، از جمله آمریکا، ایران و ژاپن وعده داده‌اند تا کمک‌هایی به تاجیکستان ارسال کنند. درهمین حال دولت ترکمنستان 500 تن مواد سوختی به تاجیکستان ارسال کرده است.
در همین حال خبرگزاری ایسکانیوز از یخ زدن نوزادان تاجیکی خبر داده است. شمار مرگ و میر نوزادان در زایشگاه های تاجیکستان بر اثر سردی و قطع برق از 230 نفر فراتر رفت. در همین حال، دست کم 12 مادر در زایشگاه های این کشور جان باخته اند.

در زایشگاه های شماره «یک» و «سه» شهر دوشنبه، دست کم دو نوزاد زیر دستگاه تنفس مصنوعی و بر اثر قطع برق، جان سپرده اند.

چندی پیش رئیس جمهور تاجیکستان برای دریافت کمک های مادی به تهران آمد و مقامات ایرانی دیدار کرد. دراین دیدارها دولت ایران وعده داد که برای تامین برق به تاجیکستان کمک کند.

بحران انرژی و کمبود برق و سرمای شدید امسال به زیرساخت‌های تاجیکستان خسارت جدی وارد کرده و باعث تعطیلی ۹۰ ‬درصد کارخانه‌ها و مراکز تولیدی این کشور شده است. دولت برای تامین برق منازل مسکونی مجبور شده که برق مراکز تجاری و خدماتی پایتخت تاجیکستان قطع کند.

خبر مرتبط

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)