تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حمله به سفارت آمریکا در صربستان

تظاهرات‌کنندگان خشمگین در اعتراض به استقلال کوزوو از صربستان، به سفارت ایالات متحده در بلگراد حمله کردند.
این حمله که شب‌هنگام پنج‌شنبه ۲۱ فوریه رخ داد باعث شکسته‌شدن پنجره‌ها و ایجاد آتش در نقاط مختلف پیرامون سفارتخانه آمریکا شد. سفارت آمریکا در این ساعات تعطیل بود و کارمندی در آن حضور نداشت ولی تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ اقدام به شکستن پنجره‌های سفارتخانه کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و وارد کردن خودروهای زرهی به خیابان‌ها توانسته کنترل در پیرامون سفارتخانه را به دست بگیرد. در ساعات شب هاله‌ای از دود و گاز اشک‌آور فضای خیابان‌های اطراف سفارت را پر کرد.

به گزارش پلیس بلگراد، در این برخوردها، ۳۲ نفر زخمی شدند که ۱۴ نفر از آن‌ها از افراد پلیس هستند.

این حمله پس از برگزاری یک راهپیمایی گسترده در بلگراد علیه استقلال کوزوو صورت گرفت. در این تظاهرات بیش از ۱۵۰ هزار نفر شرکت کردند و شعار «کوزوو صربستان است» سر دادند.

کوزوو یک‌شنبه گذشته استقلال خود از صربستان را اعلام کرد. ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه کوزوو را در این اقدام حمایت کرده‌اند. تا این تاریخ بیش از ۱۲ کشور، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند.

گزارش شاهدان عینی حاکیست که سفارتخانه کروآسی که در همسایگی سفارت آمریکا قرار دارد نیز مورد حمله قرار گرفته است. در قسمت‌های دیگر شهر نیز گروه‌های کوچکی به سفارتخانه‌های ترکیه و بریتانیا حمله کردند که با سرکوب پلیس مواجه شده و پس‌نشستند.

حمله افسران صربستان به پلیس کوزوو

صدها نفر از افسران سابق ارتش صربستان، با سنگ به پلیس کوزوو در مرز میان این دو کشور حمله کردند.
گزارش‌های خبرگزاری فرانسه حاکی است، پس از حملات این افراد که پلیس صربستان، تعداد آن‌ها را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرده، توده ابر سیاهی به دلیل آتش زدن لاستیک، بر فراز مرز صربستان و کوزوو به وجود آمد.

سخنگوی پلیس کوزوو پس از این اتفاق گفت: "اگر صرب‌ها بخواهند وارد قلمرو کوزوو شوند به آن‌ها اجازه نخواهیم داد، چرا که امنیت کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)