تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پاسخ تند اردشیر زاهدی به سخنان مک‌کین

اردشير زاهدی وزيرخارجه پيشين ايران، با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به سناتور جان مک‌کين اعلام کرد، ايران همواره قربانی تجاوز بوده است.

سناتور مک‌کين نامزد پيشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده آمریکا هفته گذشته در ميزگردی در يک پايگاه دريائی آمريکا گفته بود، نگران جاه‌طلبی ايرانی‌ها است که "قدمتی تاريخی مبنی بر تسلط پارس‌ها بر منطقه دارد."

اردشیر زاهدی در نامه خود با اظهار تاسف از چنین اظهاراتی از سوی یک مقام رسمی سنای آمریکا در مورد تاریخ و فرهنگ کهن ایران، نوشته است:"اين اشارات در قالبی تاريخی مي‌تواند ناقل پيام مبهمی به آمريکائيان درباره ايرانيان، در اين روزهای حساس باشد."

متن کامل نامه را در اینجا بخوانید

زاهدی در این نامه تاکید کرده است، در طول 20 سال فعال دیپلماتیک و دوستی با 7 رییس جمهور آمریکا، هرگز نشنیده است که آنان بگویند؛ ایران در طول تاريخ پرافتخار و همزيستی صلح آميز با همسايگان، انديشه تسلط بر آنان را در سر می پرورانده است.

وزیرخارجه پیشین ایران در دوره قبل از انقلاب در بخش دیگری از نامه خود خطاب به مک‌کین نوشته است:"در طول قرون ايران قربانی اشغال و تجاوز بيگانگان از چپ و راست، از اسکندر و اعراب و مغول و حتی افاغنه و روسيه قرار گرفته تا همين قرن بيستم که ارتش‌های انگلستان و روسيه دوبار ايران بی‌طرف و بدون دفاع را در بحبوحه دو جنگ جهانی نيمه اول قرن بيستم به اشغال خود درآوردند."

اردشیر زاهدی فرزند فضل الله زاهدی، در سال ١٣٣٨ برای اولین‌بار به سفارت ایران در واشنگتن منصوب شد و به مدت دو سال در این مقام خدمت کرد. وی در سال ١٣٤٠به ایران بازگشت و در سال ١٣٤١در دولت اسدالله علم سفارت کبرای شاهنشاهی ایران در لندن در دربار "سنت‌جیمز" را به عهده گرفت. زاهدی در سال ١٣٤٥در دولت امیر عباس هویدا به وزارت امور خارجه ایران منصوب شد. وی در سال 1351 باردیگر سفیر ایران در آمریکا شد و تا پایان حکومت پهلوی در همین سمت ماند.

نظرهای خوانندگان

Reading of this letter made me proud to be Iranian after a long long time. I do not know why!

-- Parasto ، Feb 18, 2008 در ساعت 03:59 PM

سلام. آقای زاهدی گویا فراموش کرده اند نقش آمریکا را هم در کودتای 28 مرداد به آقای مک کین یادآوری کنند. شاید هم صلاح ندیده اند.

-- بدون نام ، Feb 18, 2008 در ساعت 03:59 PM

فکر میکنم راه درست همین باشد. کاش شهبانو و شاهزاده هم اعتراض کنند. به هر چیزی که به نظرشان حق کشی در حق ایران و ایرانیان است. از غصب ملیت مولانا تا از دست دادن آبهای خزر. از نادیده گرفتن اسناد تاریخی در نامیدن خلیج همیشه پارس تا به زیر آب رفتن تدریجی تخت جمشید... آنچه فعلا در میهن ما دارد له میشود و از بین میرود بقایای غرور و تشخص ملتی ست که بجز یادگارهایش چیزی برایش باقی نگذاشته اند. ملتی که با سرسختی میجنگد تا ثابت کند خشایارشاه ما چیزی بجز آن است که در هالیوود نشان میدهند.
ایمان دارم تاثیر دفاع از ایران و ایرانی (و نه جمهوری اسلامی) ارزشی برابرسالها کار سیاسی دارد. فقط کافیست اعتراض رسمی باشد. دقیقا نمونه کاری که جناب زاهدی انجام دادند. باورکنید همدلی و هم آوایی هموطنان آگاه را به دنبال خواهد داشت.
میدانم که بخاطر تحمل سی سال خفت اکثریت جامعه ما کرخت و بی تفاوت شده اند، اما این بخشی از مبارزه است.

-- خواننده ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

Dear Editor, why don't you ask him to answer the questions in the below file: R
http://www.radiofarda.com/Comments.aspx?forumId=17164

-- بدون نام ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

كار بسيار بجايى بود . خود منهم وقتى خبر آنرا خواندم به سايت آقاى مك كين رفته و اى-ميل اعتراض آميزى به ايشان فرستادم . چه خوب است كه هم ميهنان ديگر هم چنين كنند ...
البته خود آقاى مك كين بهتر ميداند كه چرخ پنجم ارابه است و شانسى براى پيروزى مقابل كانديداهاى دمكرات را ندارد و احتمالا با اين اظهارات تند خواسته خود را مطرح نمايد يا اين عربهاى تازه به پول رسيده را بيشتر تيغ بزند !
مهران / آمستردام

-- مهران / آمستردام ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

صرفنظر از اینکه من مخالف سیاسی آقای زاهدی هستم ، موضع گیری ایشان به موقع ، به جا و قابل ستایش بود. چه خوب بود به آقای مک کین درباره دخالت مستقیم امریکا در کودتای 29 مرداد 1332 هم مطالبی را یادآوری می کردند اما متأسفانه سیاست , اینجا هم نگذاشت آقای زاهدی آن روز را یادآوری کنند (گرچه ایشان هنوز 28 مرداد را قیام ملی! می خوانند)

-- آزادمردمان ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

گویا اقای زاهدی فراموش کرده اند در زمان شاه چه خرج های گزافی را در سفارت ایران در امریکا میکردند درحالی که مردم ما در فقر بودند.ایشان دلشان برای ایران نسوزد!

-- alireza ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

ضمن تشکر از آقای زاهدی
برای حفظ ایران در شرایط حساس فعلی نیاز به اهتمام افرادی در حد ایشان است. از اشغال ایران، مردم ایران بهره ایی نخواهند برد.

-- بدون نام ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

البته آقای مک کین دور از واقعیت سخن نگفته اند و آقای زاهدی هم درباره تاریخ هخامنشیان چیزی ذکر نکرده اند.داریوش همواره در فکر حمله به بخشی از اروپای کنونی بود و خشایارشا برای عملی کردن این آرزو به اروپا حمله کرد و بخشهایی از آنرا به تصرف درآورد.گفته می شود حمله اسکندر به ایران برای انتقامجویی دراینباره بوده است.

-- فرزانه ، Feb 19, 2008 در ساعت 03:59 PM

باید از افراد میهن دوست وبا ایمان در جهت ارتقای مملکت استفاده نمود توضیحات بیشترامکان ندارد.

-- دانیال ، Apr 14, 2008 در ساعت 03:59 PM

باید از افراد میهن دوست وبا ایمان در جهت ارتقای مملکت استفاده نمود توضیحات بیشترامکان ندارد. عالی است

-- دانیال ، Apr 14, 2008 در ساعت 03:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)