تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بررسی فعالیت های کاوشگر امید

"مهران میرشمس" یکی از دانشمندان علوم فضایی ایران در گفت وگو با شماره یکشنبه روزنامه دولتی ایران گفت که موشک ایرانی که در تاریخ چهارم فوریه به فضا پرتاب شد تا ارتفاع دویست تا دویست و پنجاه کیلومتر بالا رفته است.

میرشمس با اشاره به این‌که کاوشگر یادشده قرار است به زمین برگردد، ادامه داد: "این موشک از هنگام پرتاب به فضا به طور مستقیم اطلاعات را به پایگاه می‌فرستد تا تجزیه و تحلیل ‌شوند و مشخص شود آیا فعالیت‌ها به نحو احسن انجام می‌شوند یا خیر."

این دانشمند علوم فضایی در روسیه تحصیل کرده و عضو دانشکده علوم فضایی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی در تهران است.


به گفته "میرشمس" هدف از پرتاب این موشک، بررسی عملکرد آن قبل از حمل ماهواره ایرانی است. این ماهواره که "امید" نام دارد قرار است در ارتفاع ۶۵۰ کیلومتری در اطراف زمین مستقر شود و می‌تواند در بیست و چهار ساعت، پنج تا شش بار بر فراز ایران عبور کند.

ایران در چهارم فوریه امسال آن‌چه را که یک موشک فضایی نامید به فضا پرتاب کرد. فرانسه در واکنش به این خبر اعلام کرد این موشک که به نظر می‌رسد از موشک بالستیک شهاب سه مشتق شده باشد از توانایی‌های فرا جوی برخوردار نیست.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران به تازگی گفته بود این موشک سه بخش دارد؛ بخش اول بعد از نود ثانیه جدا می‌شود و با کمک چتر‌نجات به زمین بر می‌گردد، دومین بخش بعد از سیصد ثانیه وارد جو می‌شود و بخش سوم که حامل کاوشگر است به مدار فرستاده می‌شود.

آمریکا و روسیه که مانند فرانسه از برنامه‌های موشکی ایران انتقاد می‌کنند، از پرتاب این موشک نیز انتقاد کردند و هشدار دادند که این اقدام، ایران را بیشتر منزوی می‌کند.

نظرهای خوانندگان

سلام. فقط خواستم بگم شما نه تنها از اخلاق رسانه‌یی که از انسانیت هم بویی نبردید. یعنی چی "ایران در چهارم فوریه امسال آن‌چه را که یک موشک فضایی نامید به فضا پرتاب کرد"؟؟ پس من هم آنچه شما رادیو زمانه می‌نامید را لعنت می‌کنم که مبتذل‌ترین رادیوی موجود به زبان فارسی است

-- یک ایرانی ، May 30, 2008 در ساعت 02:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)