تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سفر دوره‌ای رایس به شرق آسیا

کاندلیزا رایس وزیرخارجه آمریکا ۲۳ فوریه سال جاری، درچارچوب تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای کره شمالی، راهی کره‌جنوبی، چین، و ژاپن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در این خصوص گفت: "رایس ۲۵ فوریه در سئول در مراسم تحلیف لی میونگ باک رییس‌جمهور منتخب کره‌جنوبی شرکت و درباره مسایل امنیتی منطقه، از جمله برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت وگو خواهد کرد." وی افزود: "مذاکره رایس با مسئولان کره‌جنوبی شامل توافق‌نامه تجارت آزاد با این کشور نیزخواهد بود."

کره شمالی در اکتبر ۲۰۰۶ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد اما توافق کرد به مذاکرات شش جانبه با شرکت دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن باز گردد.

مک‌کورمک همچنین اشاره کرد که رایس در ۲۷ فوریه برای مذاکره با مقامات چینی درباره مسایل مختلف بین‌المللی و اقتصادی از جمله مذاکرات شش‌جانبه کره شمالی و ایران به پکن نیز سفر خواهد کرد.

مک کورمک سفر رایس به پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، را در جریان دیدار آتی وی به آسیای شرقی رد کرد.

آخرین ایستگاه سفر رایس ژاپن خواهد‌بود. وی قرار است با با "ماساهیکو کومورا" وزیرخارجه ژاپن و دیگر مسئولان این کشور دیدار کند. موضوع گفتگوهای وی با مقامات ژاپنی همکاری‌های امنیتی، گفت و گوهای شش جانبه و دیگر مسائل جهانی و منطقه‌ای مورد علاقه دو کشو خواهد بود.

این نخستین دیدار رایس از ژاپن پس از انتصاب "یاسوئو فوکودا" نخست‌وزیر این کشور در ماه سپتامبر به شمار می‌رود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)