تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بورس نفت ایران راه‌اندازی شد

وزارت‌نفت ایران اعلام كردکه این کشور اولین بورس تولیدات نفتی خود را درمنطقه آزاد تجاری جزیره كیش در خلیج فارس افتتاح كرد.

به گزارش وزارت نفت و به نقل از خبرگزاری های ایران، صد تن محموله پلی اتیلن در مراسم افتتاحیه این بازار بورس در جزیره كیش معامله شد. دفاتر حدود ۱۰۰ شركت نفتی خارجی و ایرانی در جزیره كیش قرار دارد.

به گفته "غلام‌حسین نوذری" وزیر نفت ایران، تولیدات نفتی و پتروشیمی به ریال ایران و پول‌های رایج دیگر معامله می‌شود. او گفت: "این بازار بورس فرصت اقتصادی برای ایرانی‌ها و كشورهای دیگر و مصرف كنندگان خارجی فراهم می‌آورد."

کارشناسان اقتصادی معتقدند که بورس نفت کیش می‌تواند به بورسی مهم در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود و از پتانسیل‌های بالایی برای عرضه محصولات پتروشیمی برخوردار باشد. راه اندازی بورس نفت، که تکلیف قانونی ماده ۹۵برنامه سوم توسعه است، را می‌توان به منزله تجارت نفت از طریق بورس عنوان کرد.

خبرگزاری مهر در گزارشی از آیین گشایش این بورس خبر داد که جرقه تشکیل بورس نفت از سوی "طهماسب مظاهری" وزیر امور اقتصادی دارایی در زمان دولت محمد خاتمی زده شد و براساس آن مظاهری اجرای آن را به خاتمی پیشنهاد داد که رئیس جمهور وقت نیز آن را به وزیر نفت ارسال کرد.

تحلیل‌گران اقتصادی عقیده‌دارند که با توجه به این‌که ایران از جمله کشورهای بزرگ نفت‌خیز دنیا و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم آن در سطح جهانی به شمار می رود، وجود یک بورس نفت برای عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی حائز اهمیت است.

نظرهای خوانندگان

بورس نفت در اواخر نظام پهلوی در دستو کار قرار گرفته بود.

-- ر ، Feb 17, 2008 در ساعت 01:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)