تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد شورای نگهبان از رئیس‌ جمهور

شورای‌نگهبان ایران روزگذشته، ضمن مخالفت با تلاش محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برای توسعه حیطه قدرت دولتش، اعلام کرد که اقدام وی برای ادغام چندین نهاد در دولت فاقد توجیه قانونی است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این تصمیم شورای نگهبان، دومین انتقاد کلانی است که در کمتر از یک ماه اخیر از رئیس جمهور ایران، که محبوبیتش به خاطر اقتصاد بیمار این کشور کاهش یافته است، صورت می‌گیرد. ماه گذشته، پس از آن‌که احمدی‌نژاد ابتدا از اجرای قانونی درارتباط با تامین گاز طبیعی برای روستاهای دورافتاده کشور خودداری کرد، آیت‌الله علی خامنه‌ای به وی دستور داد تا این قانون را اجرا کند.

تازه‌ترین مناقشه دراوایل ماه جاری و زمانی آغاز شد که مجلس ایران با تلاش احمدی‌نژاد برای کنترل شدید چند نهاد فرهنگی، اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی مخالفت کرد. این نهادها توسط ترکیبی از نمایندگان انتصابی دولت و نمایندگان مستقل اداره می‌شد، اما رئیس ‌جمهور ایران می خواست کنترلی کامل برفعالیت‌های آنان داشته باشد. مجلس با تصویب طرحی که صراحتا مانع از اقدام رئیس ‌جمهور برای کنترل بیشتر دولت بر نهادها می‌شد، با این تلاش احمدی‌نژاد مخالفت کرد.

شورای‌نگهبان، نهادی که باید تمامی مصوبات مجلس را قبل از تبدیل شدن به قانون مورد بررسی قرار دهد، با بخش‌هایی از این لایحه جدید مخالفت کرد و برای بازبینی آن را به مجلس بازگرداند.

احمدی‌نژاد به جای آن‌که درانتظار اقدام آتی مجلس باشد، با نادیده گرفتن مجلس و شورای نگهبان، دستور ادغام نهادهای دولتی را صادر کرد، دستوری که "عباسعلی کدخدایی"سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته آن را غیرقانونی خواند. کدخدایی به خبرنگاران گفت: "دستور احمدی‌نژاد فاقد توجیه قانونی است، چون رئیس ‌جمهور نمی‌تواند به‌طور مستقیم و درخارج از چارچوب قانون اقدامی صورت دهد."

نظرهای خوانندگان

به نظر من رئیس جمهور با این حرکات خلاف قانون عملآ اعلام کودتا کرده است .اگر مجموعه تحولات هفته های اخیر را مدنظر قرار دهیم ازجمله سخنان فرمانده کل سپاه و نحوه رد صلاحیت ها و تخریب بیت حضرت امام همه وهمه نشان از اعمال فرا قانونی است که پیامی جز یک کودتای اشکار ندارد .

-- حنیف ، Feb 17, 2008 در ساعت 01:06 PM

اين آقا به همون راهي ميره كه هوگو چاوز پيش گرفت و شكست خورد

-- حسن ، Feb 18, 2008 در ساعت 01:06 PM

انجام حرکتهای از پیش طراحی نشده و بدون تدابیر کافی از طرف آقای احمدی نژاد برای مردم عادی شده است. بزرگترین مشکل علی رغم تسهیلات بانکی فراوان هنوز هم بیکاری است و دولت نه تنها کاری انجام نداده بلکه بدتر شده است . شاید بخواهیم که سر خود را شیره بمالیم و به اعداد و ارقام وآمار توجه کنیم ولی ماه پشت ابر نخواهد ماند و دولبت باید جوابگوی اقتصاد بیمار و بیکاری عظیم باشد.

-- xxx ، Apr 11, 2008 در ساعت 01:06 PM

به نظر من هم مجلس و هم شوراي نگهبان تا اكنون ثابت كرده اند كه صلاحيت چنداني براي وضع قوانين مناسب براي اداره كشور ندارند و اقدام رئيس جمهور بسيار درست بوده است اگر من هم بودم همين كار را مي كردم بايد قبول كنيم مجلس بي لياقت و ناكارايي داريم

-- يبيس ، May 29, 2008 در ساعت 01:06 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)