تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله های مطبوعات

"يك بام و چند هوا!‌"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به بحث دوگانگی مواضع برخی سیاست‌مداران ایرانی در برخورد با موضوعات واحد، پرداخته است.

این روزنامه از برداشت جناحی جریان‌های محافظه‌کار از سخنان رهبران جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته در ارتباط به ردصلاحیت‌های انتخاباتی انتقاد کرده است.

آفتاب‌یزد با خطاب قرار دادن غلام‌علی حداد‌ عادل به عنوان یکی از محافظه‌کارانی که برداشت‌های دوگانه‌ای از برخی مسایل سیاسی همچون انتخابات می‌کند، می‌نویسد:"اعتماد‌سوزي و سست كردن بنيان‌ها با بـرخـوردهاي چندگانه، هزينه‌هايي دارد كه هر نوع شيريني مقطعي امروز را به كام «معيارسازان چندگانه» تلخ خواهد كرد."

"رويش مقاومت"
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به ترور "عماد مغنیه" و نقش جنبش حزب‌الله لبنان در "بیداری جنبش‌های انقلابی در جهان" پرداخته است.

سرمقاله‌نویس جمهوری اسلامی معتقد است:"حزب‌الله براي همه جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه جهان اسلام به يك فرهنگ پرافتخار تبديل شده است."

این روزنامه با اشاره به سخنان مادر "عماد مغنیه" که گفته بود اگر فرزندان دیگری داشت آن‌ها را نیز فدا می‌کرد، خبر داد:" همان روز جمعه كه اين جمله مادر «عماد مغنيه» به گوش مردم مصر رسيد چند مادر مصري در يك مجتمع مسكوني در قاهره با همديگر هم قسم شدند فرزندان خود را بگونه‌اي تربيت كنند كه هر يك از آنها يك «عماد مغنيه» باشند."

"ظهور و سقوط افراطيون"
روزنامه کیهان یادداشت روز خود را به بحث ردصلاحیت‌ها و گرایش "افراطیون" اصلاح‌طلب به مشی اعتدال‌گرایی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه مهمترین عامل "اعتدال‌گرایی" جریان‌های "تندرو" در اصلاحات را "ردصلاحیت‌های انتخاباتی" عنوان کرد و نوشت، حزب اعتماد‌ملی وکارگزاران با جدا کردن راه خود از جریان‌های افراطی گام در راه میانه‌روی و اعتدال گذاشته‌اند.

سرمقاله‌نویس کیهان در بیان علت‌های دیگرِ چنین رویکردی از سوی اصلاح‌طلبان به 3 نکته اشاره کرده است:

1- اصلاح‌طلبان معتدل دریافته‌اند که می‌توان در جمهوری اسلامی رقابت کرد و به اکثریت نیز دست یافت.

2- اصلاح‌طلبان می‌دانند که سهم آن‌ها در مجلس هشتم کم خواهد بود، پس نباید جار وجنجال راه بیندازند.

3- "جناح معتدل مي‌داند همراهي با پروژه‌هايي مانند قهر و تحريم در واقع معنايي جز پيوستن به اپوزيسيون ندارد."

کیهان در ادامه یادداشت خود با انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر "افراطیون اصلاح‌طلب" تاکید کرد که دو پروژه "رقابتی نبودن انتخابات" و "نگرانی از دخالت نظامیان در سیاست" توهماتی است که این جریان در هفته‌های اخیر به آن دامن زده‌اند.

"جبران شكست با ابزار ترور"
روزنامه قدس سرمقاله امروز خود را به "جنبش مقاومت لبنان و فلسطین" اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس قدس بر این باور است که ترور "عماد مغنیه" طرحی از پیش طراحی شده از سوی اسراییل بود تا "شکست جنگ 33روزه لبنان" به فراموشی سپرده شود.

این روزنامه تاکید کرده است که سخنان حسن نصرالله در مراسم تشیع جنازه "مغنیه" باعث وحشت نیروهای اسراییلی شده است.

روزنامه قدس در پایان سرمقاله خود با اشاره به پیامد‌های ترور "مغنیه" می‌نویسد:" پيامد {این ترور} براي رژيم صهيونيستي افزايش حملات تدافعي فلسطيني‌ها و ادامه حملات شهادت‌طلبانه خواهد بود و براي فلسطيني‌ها، تشديد وخامت انساني در غزه."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)