تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ابهام در علت مرگ آیت‌الله توسلی

"آیت‌الله محمدرضا توسلی" رئیس دفتر آیت‌الله خمینی صبح امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دچار عارضه قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری‌های رسمی ایران، علت مرگ این روحانی نزدیک به خانواده آیت‌الله‌خمینی را "سکته قلبی" عنوان کرده‌اند، اما وب‌سایت‌های نیمه رسمی از جمله سایت‌های خبری "آفتاب" وابسته به حزب اعتدال و توسعه، "عصر ایران" نزدیک به محافظه‌کاران منتقد دولت و سایت "فردا" وابسته به محمدباقر قالیباف علت اصلی مرگ وی را حمله قلبی بر اثر عصبانیت شدید توسلی از ناشی از اهانت به خانواده خانواده آیت الله خمینی عنوان کردند.

"عصر ایران" با انتشار خبر مرگ این روحانی به نقل از "قدرت الله علیخانی" نماینده بویین‌زهرا و آوج در مجلس با عنوان «سکته آیت الله توسلی در پی بی‌حرمتی به بیت‌امام» نوشت: "آیت الله توسلی در حالی‌که به شدت از توهین‌های اخیر به بیت امام عصبانی و در حال اعتراض خود در مجمع بود دچار عارضه قلبی شد." علیخانی گفت: "قطعا خون این فقیه وارسته بر گردن کسانی است که زمینه بی‌حرمتی به بیت امام را فراهم آورده‌اند."

"محمد‌رضا توسلی" سال‌ها ریاست دفتر آیت‌الله خمینی را بر عهده داشت و از نزدیکان خانواده وی محسوب می‌شد. توسلی که مسئول بخش مسائل شرعی دفتر آقای خمینی بود، سال‌های زیادی در رادیوی جمهوری اسلامی به پرسش‌های مذهبی مردم پاسخ می‌گفت.

وی پس از مرگ آقای خمینی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان شد و از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران و از دوستان وی در پیامی به مناسبت درگذشت او، آقای توسلی را «عالم پارسا، فقيه عاليمقدار، مجاهد راه حق و بنده خوب خدا» نامیده است و او را صاحب دانایی و صداقت برشمرده و چنین ستوده است: «انسان بزرگواري كه سرافرازي را در تواضع و اخلاق نيكو جستجو مي كرد؛ امروز نه تنها همه دوستداران فراوان آن بزرگ، كه فضيلت و اخلاق داغدار اين مصيبت است.»

نظرهای خوانندگان

انالله و انا الیه راجعون ( ما از خدائیم وبسوی او برمیگردیم . کل نفس ذائقه الموت ( هر جانی مزه مرگ را خواهد کشید) از اینکه حجه الاسلام توسلی فوت نمود خدا آیشان را رحمت کند . لیکن یک نکته مهم در این کشاکشهای سیاسی و فقهی 29 سال گذشته یعنی از تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی وجود دارد که
کمتر در مورد آن بصراحت نوشته یا گفته شده است و آن مسئله نظریه فقهی حقوقی و لایت فقیه است که مرحوم امام خمینی از نظر فقهی به آن اعتقاد داشتند . در حالیکه اکثر فقهاء و مراجع عصر حاضر و گذشته به آن آنهم به کلیت و وسعتی که امام خمینی بعنوان یکی از مراجع برای این نظریه قائل بودند قبول نداشتند . ولی باتوجه به پشتیبانی و پیروی وسیعی که ملت ایران از امام داشتند هیچ یک از علمای دینی بصورت صریح و موفق در برابر آن نتوانستند بایستند و اگر هم حرکتی مستقیم یا غیر مستقیم مانند حرکت جریان حجتیه و یا آیت الله شریعتمداری صورت میگرفت بزودی بدلایل خاص خود شکست می خورد . لاکن گروه اکثریت روحانیت که مخالف نظریه ولایت فقیه بودند روش مخالفت خود را عوض کردند و این بار تصمیم گرفتنند که با استفاده از تز مهم شیعه یعنی تقیه استفاده نمایند یعنی به کذب خود را بعنوان طرفدار ولایت فقهیه نشان داده و با نامهای مختلف غلط انداز مانند جبهه جریان اصولگرا و غیره وارد جریان حکومت و قدرت نظام کنند. و ببهانه طرفداری از ولایت فقهیه شروع به نابود کردن طرفداران واقعی ولایت فقیه و دوسداران و اطرافیان امام خمینی کنند . نمونه بارز فعلی آن بحث نظارتی شورای نگهبان در بررسی و رد صلاحیت طرفداران واقعی ولایت قهیه تا مر حله افراد خانواده خود امام خمینی رسیده است که ببهانه عدم وفاداری به ولایت فقهیه است اگر چه این رفتار آنها عملا با فشارها و سر و صداهای برخاسته در جامعه آنها رابصورت موقت مجبور کرده است که امتیازهای کوچکی بدهند و مثلا صلاحلت نوه امام را برای کاندیدن شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید کنند. . اما این جریان چنان در شرائین مملکت از دولت گرفته تا مسئولین سپاه و بسیج و همه ارگانهای مختلف دیگر نفوذ نموده که دیگر در مدت نزدیک بعید بنظر میرسد که حتی خودولی فقهیه زمان یعنی حضرت آیت الله خامنه ای بتواند کاری انجام دهد زیرا مو قعیت ایشان از نظر علم مدیریتی چنان است که عملا در محاصره این گرایش ضد ولایت فقیه دیروز و طرفدار کذب ولایت فقهیه امروز قرار گرفته که عملا نمیتوانند کار اساسی و جامع در برابر آنها انجام دهد ودر نتیجه جمهوری اسلامی عملا و بصورت سریع در حال تبدیل به حکومت اسلای است و آقایان از طریق شورای نگهبان فقط افراد خو زا به حکومت می گمارند. این نظریه معروف هم عملا در ایران اتفاق افتاده است : که هر انقلاب فرزندان خود را بباد فنا میدهد . احمد

-- احمد ، Feb 16, 2008 در ساعت 02:17 PM

حالا اگر يك اصلاح طلب اين حرف ها را در باره سید حسن خمینی زده بو د تا بحال اقاي مرتضوي قرار بازداشت توهين به بيت امام برايش صادر كرده بود وعلت مرگ آیت الله توسلی را هم به گردن او مي انداختند اما باني تمام اين حرفها راست راست داره ميگردد

-- بدون نام ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

حالا اگر يك اصلاح طلب اين حرف ها را در باره سید حسن خمینی زده بو د تا بحال اقاي مرتضوي قرار بازداشت توهين به بيت امام برايش صادر كرده بود وعلت مرگ آیت الله توسلی را هم به گردن او مي انداختند اما باني تمام اين حرفها راست راست داره ميگردد

-- بدون نام ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

آیا از این تفسیر میتوان اینگونه اقتباس کرد که مدیریت غلط آقای خامنه ای در انتخاب مشاوران و انتصاب مدیران باعث گرد آمدن و محاصره ایشان توسط این افراد شده است ، و یا ایشان برداشت شان از ولایت فقیه مرد نظر آیت الله خمینی چیز دیگری است ؟

-- ( farid ) ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

yeki beman bege chera massalan yeho mahdavi kani dochare sakte ghalbi nemisheh, ahmade khomeini ham dar hamchin sharayeti badaz eteraz be aghayan sekteh farmoodand, mashkok nist?

-- kalagh sia@yahoo.com ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

من هم فوت آیت الله توسلی رو تسلیت میگم. دوستی پرسیدن چرا مهدوی کنی اینگونه نمی میرد. باید در پاسخ گفت: کسی که به موضوعی معتقد باشد با هتک حرمت از آن منقلب می شود و در سن بالا امکان سکته وجود دارد اما مسلما چنین اتفاقی برای افراد بی اعتقاد به هیچ مبنایی نمی افتد! گمانم جواب به اندازه کافی شفاف بود.

-- امید ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

بنده نه از مرگ كسي خوشحالم و نه از توهين به كسي. اما اين كه روحانيت و ايادي آنها به هر نامي چه خميني و چه خامنه‌اي و چه منسب به بيت و چه غير منتسب به بيت، همه دارند ملت را مي‌چاپند و آنها را از حقوقشان محروم مي كنند. نه خميني معصوم و مقدس است نه فرزندانش نه كسي ديگر. اين سكته‌ كردنها چرا براي مردم و هنگام توهين به مردم و حقوق آنها و زنداني شدن دانشجويان و فعالات سياسي و قتل هاي سياسي و خودكشي‌هاي مشكوك در زندانهاي كه باني همه آنها خميني است، چرا پيش نمي‌ايد. اين بازيها مال اصلاح طلبان و دمكراسي‌ خواهان نيست. هوشيار باشيد.

-- نظر ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

All the protective power "Velayat" belongs to God alone, the True one. He is the best to grant recompense, and the best to determine what is to be. Surah Al-Kahf, Verse 44. Did this dead make his last prayer to join his master, Khomeini & his Bayet, in the hereafter??? The degree of Jahl is unlimited these days. Va Salaam

-- Amir ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

Ba salam khedmate tamame dostan!
Chizi ke baraye man jaye soale ine ke chera bazi az ma baraye mohem jelve dadane khodemon az digaran hazine mikonim!
Aya naveye emam baraye mashro neshan dadane khodesh bayad dam az in nesbate nasabi kone!Be gholi "giram ke pedare to bood fazel,az fazle pedar to ra che hasel"

-- Mehdi ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:17 PM

ايشان به نوعي به درجه شهادت نائل امدند

-- حميد ، Feb 25, 2008 در ساعت 02:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)