تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیدار نمایندگان مالی ایران و آمریکا در پاریس

مقامات آمریکایی اعلام کردند، یک مقام وزارت خزانه‌داری این کشور در اقدامی غیرمعمول، در جریان یک گردهمایی چند ملیتی در پاریس برای بررسی منابع مالی تروریسم، با نمایندگانی از ایران دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلند‌پایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: "دانیل گلیسر از طرف دولت این کشور اجازه یافته بود تا در نشستی که نمایندگانی از ایران نیز در آن حضور داشتند، شرکت کند."

"گلیسر" معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با منابع مالی تروریسم و جرایم مالی است. وی به همراه یک مقام دیگر ایتالیایی ریاست نشست اخیر گروه "ضربت اقدام مالی" در پاریس را به عهده داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک دیپلمات اهل خاورمیانه که اطلاعاتی درباره این نشست داشت خبرداد که نمایندگانی بلندپایه از بانک‌مرکزی و دولت ایران در این نشست حضور داشتند. این دو نفر به علت محرمانه بودن نشست خواسته‌اند نامشان فاش نشود.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از "شون مک‌کورمک" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: "اگر چه ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و دولت جرج بوش برقراری تماس با مقامات ایرانی را توصیه نمی‌کند، اما در داخل دولت آمریکا این توافق وجود داشت که گلیسر در نشست پاریس شرکت کند." وی در ادامه این نکته را هم اضافه کرد که مقامات دو کشور فقط در چهارچوب نشست در حضور مقامات دیگر کشورها با یکدیگر دیدار کرده‌اند و هیچ گفتگوی مستقیم بین مقامات دو کشور صورت نگرفته است.

نشست پاریس و حضور مقامات ایرانی و آمریکایی در آن درحالی صورت می‌گیرد که کاندلیزا رایس، وزیر‌خارجه آمریکا، هفته گذشته زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل را، به علت حضور بدون کسب اجازه از دولت در کنار منوچهر‌متکی وزیرخارجه‌ایران، در جریان مجمع جهانی اقتصاد در سوییس، توبیخ کرده بود.

گروه" ضربت اقدام مالی" که ۳۴ کشور جهان در آن عضویت دارند، در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد. وظیفه این گروه بررسی تهدید‌های نظام مالی بین‌المللی ناشی از پولشویی و حمایت از تروریسم است. این گروه ماه اکتبر هشدارهایی درباره ایران صادر کرد و انتظار می‌رود در نشستی که اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد تدابیر بیشتری در مورد "تهدیدات ایران" اتخاذ کند.

این اقدامات احتمالا شدت بخشیدن به هشدارهای ماه اکتبر و یا قرار دادن ایران در فهرست سیاه کشورهایی باشد که در زمینه پولشویی همکاری نمی‌کنند. این امر ممکن است توان تجاری ایران در خارج این کشور را محدود کند. ایران عضو گروه ضربت اقدام مالی نیست. بیشتر قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان که عضو این سازمان هستند از جمله روسیه و چین به طور سنتی مخالف تحریم ایران هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)