تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا از برنامه‌ هسته‌ای ایران اشتباه است"

"دیوید‌ کی" از بازرسان سابق تسلیحاتی عراق می‌گوید، گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این‌که ایران فعالیت‌های خود در جهت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متوقف کرده به شدت اشتباه است.

"کی" در گفت وگو با وب‌سایت "شورای روابط خارجی آمریکا" تاکید کرد، نمی‌توان باور داشت کشوری که برای مدتی سرگرم تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای بوده حالا دست از این کار برداشته باشد.

"دیوید کی"، که در حال حاضر ازکارشناسان ارشد موسسه مطالعات سیاست گذاری در موسسه "پوتوماک" آمریکا است، افزود: "در قسمت پاورقی گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قسمتی است که بسیاری بدان توجه نکردند، در این قسمت تصریح شده است آن‌چه که از آن با عنوان برنامه تسلیحات هسته‌ای یاد می‌شود، فقط طرح کاری برای کلاهک واقعی است."


متن کامل گفت وگو را بخوانید

"مایک مک‌کانل" رئیس شورای اطلاعات ملی آمریکا هفته گذشته گفته بود، تلاش‌ها برای طراحی تسلیحات هسته‌ای در مراحل اولیه، کم اهمیت‌ترین بخش برنامه ساخت چنین تسلیحاتی است و آن‌چه که اهمیت دارد مواد شکافت‌پذیر و در مورد ایران موضوع اورانیوم غنی شده است.

براین اساس "کی" معتقد است، گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بسیار مغالطه‌آمیز است، به این علت که ایران در 18 سال گذشته با "فریب‌کاری و نیرنگ" تلاش کرده است برنامه‌های هسته‌ای خود را پنهان سازد.

بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل متحد می‌گوید: "مساله دیگری که نگران کننده است مبهم بودن برخی مسائل است. ما تا سال 2007 و زمان انتشار گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نمی‌دانستیم که ایران برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای خود را در سال 2003 متوقف کرده است، بر همین اساس نمی‌دانیم که آیا ایران پس از سال 2003 باردیگر این فعالیت‌ها را از سرگرفته است یا خیر؟ چقدر طول خواهد کشید تا متوجه بشویم ایران در آینده فعالیت‌های خود را برای ساخت تسلیحات هسته‌ای از سر خواهد گرفت؟ این‌ها سوالات جالبی است که به هیچ وجه بدان پرداخته نشده است."

شانزده دستگاه اطلاعاتی آمریکا که در اوایل دسامبر سال گذشته گزارش خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کردند. در این گزارش این‌گونه نتیجه‌گیری شده است که ایران توانایی علمی و صنعتی ساخت سلاح هسته‌ای را در صورت داشتن تمایل به این کار دارد و حداقل این گزینه را برای خود باز نگه داشته است.

نظرهای خوانندگان

American intelligence community needs to make up its mind! DO they or do they not? All of this information is coming out of the same body! What a pitty how little the American tax-payer gets for the bzillions they spend on intelligence! Wat a failure!

-- Bahador ، Feb 16, 2008 در ساعت 02:53 PM

این خبر یک هفته پیش را می زنید تیتر با لینک موسسه خیریه نیاک ؟!

-- منوچهر ، Feb 16, 2008 در ساعت 02:53 PM

Engar khodetan ham in arajif ra bavar kardeid ke titri be in maskhraegi ra baraye gozaresh entekhab kardeid. In roozha vojdane harfeitan be manande roozhaye aghaze in radio nist. Movazeb bashid kaseye daghtar az ash nashavid roshanfekrane dastpache...

-- Bahar ، Feb 17, 2008 در ساعت 02:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)