تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله های مطبوعات

"مراقب ارزش‌هاي انقلا‌ب باشیم"
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را به ارزیابی اقدام روز گذشته هاشمی‌رفسنجانی در دفاع از حسن‌خمینی نوه آیت‌الله خمینی اختصاص داده است.

این روزنامه با انتقاد از برخی جریان‌های وابسته به دولت نهم در برخورد با مخالفین و منتقدین خود، می‌نویسد که آن‌ها "براي رضاي خدا! از هيچ عمل غيراخلا‌قي پرهيز نكرده و نمي‌كنند."

سرمقاله‌نویس روزنامه اعتماد‌ملی بر این باور است، اگر شخصیت "فراگير، ماندگار" آقای خمینی مورد "جسارت" واقع شود، برای انقلاب دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

"هشدار اين ترور"
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را به ترور "عماد مغنیه" یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان و ضرورت درس‌گیری از این حادثه از سوی جریان‌های سیاسی در ایران، اختصاص داده است.

جمهوری اسلامی با تاکید بر دخالت "موساد" در این ترور، می‌نویسد:" مجموعه نهضت جهاني اسلام با تهديداتي بسيار جدي مواجه است." این روزنامه با اشاره به چنین تهدیداتی علیه ایران به عنوان قلب نهضت‌های جهانی اسلام، از جریان‌های سیاسی کشور خواسته است تا در تحقق هرچه بیشتر "اتحاد‌ملی" بکوشند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با برشمردن چهار حادثه "ردصلاحیت‌نامزد‌های انتخاباتی"، "دخالت سپاه‌پاسداران در انتخابات"، "تخریب حسن خمینی" و "اظهارات جانبدارانه احمدی‌نژاد" در 22 بهمن ماه، هریک از این حوادث را عاملی برضد اتحاد ملی معرفی کرده است.

جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله خود نتیجه گرفته است:"اين {مسایل} خطرناك‌ترين و مهلك‌ترين سم براي وحدت جامعه است و كاري است كه اگر آمريكا و انگليس و صهيونيسم بين‌الملل ميلياردها دلار براي انجام آن خرج كنند نمي‌توانند اين‌گونه آن‌را انجام دهند كه اين افراد انجام مي‌دهند."

"ققنوس استعاره‌اي از ماست"
روزنامه کیهان نیز یادداشت روز خود را اختصاص به ترور فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان اختصاص داده است.

نویسنده این یادداشت بر این باور است، ترور "مغنیه" شبیه ترور "مالک‌اشتر" در 14 قرن گذشته بوده است.

کیهان در 4 بند، ترور این فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان را چنین تجزیه و تحلیل کرده است.

1- تلقی مرگ در نظام عقیدتی "مغنیه" که الگویش امام اول شیعیان بوده است، با آن‌چه که "صهیونیست‌ها" بدان باور دارند بسیار متفاوت است.

2- ترور "مغنیه" 71 روز بعد از انتشار گزارش کمیته تحقیق وینوگراد که در آن به "شکست اسراییل" در جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان اعتراف شده است، به وقوع پیوست.

3- در جنگ 33 روزه "عماد مغنيه‌هاي دلاور حزب‌الله اعتبار پنتاگون و سيا را با شجاعت تمام ويران كردند."

4- "فراعنه منتظر باشند و ببينند كه با چه سرعت شگفتي، از خون مطهر حاج عماد مغنيه، ده‌ها هزار عماد مغنيه سر بر مي‌آورد."

قانون انتخابات و جناح‌هاي سياسي كشور
روزنامه سیاست‌روز در سرمقاله امروز خود به تجزیه وتحلیل قانون انتخابات و شرایط کنونی دو جریان سیاسی کشور در آستانه انتخابات مجلس هشتم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس سیاست‌روز می‌نویسد، قانون فعلی انتخابات ایران دارای اشکالات فراوانی است.

سیاست‌روز اولین اشکال اساسی این قانون را، "حضور بسيار گسترده داوطلبين در زمان ثبت‌نام" دانسته است.

این روزنامه همچنین در تشریح وضعیت محافظه‌کاران در انتخابات مجلس هشتم از همه طیف‌های حاضر در این جریان سیاسی خواسته است تا به تصمیم کمیته پنج به علاوه شش احترام بگذارند.

سیاست‌روز در پایان سرمقاله امروز خود ضمن انتقاد از برخی "رفتار‌های افراطی" در جبهه اصلاح‌طلبان در چند سال گذشته، از این که مهدی کروبی راه خود را از آنان جدا کرده، اظهار شعف و شادمانی کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)