تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"تزریق گاز اورانيوم به سانتريفیوژهای پيشرفته در ایران"

ديپلمات‌ها می‌گویند، ايران تزريق مقداری گاز اورانيوم به سانتريفیوژهای پيشرفته خود را آغاز كرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول این دیپلمات‌ها خبر داد، امكان دارد این اقدام گامي مهم در جهت دست‌يابي به فناوري مورد استفاده در توليد انرژي هسته‌اي و مواد مورد نياز براي ساخت بمب اتمي باشد.

يك ديپلمات‌غربي كه خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفت، ایرانی‌ها از چند هفته پیش، تزريق گاز به تعداد بسيارکمی از سانتريفوژها را شروع كرده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه آن‌ها آزمايش‌هاي فني را تکمیل کرده‌اند و در حال حاضر در مرحله بعدي عمليات يعني دست‌يابي به اورانيوم غني‌سازي شده هستند.

برخی ديپلمات‌هاي غربي چهارشنبه شب گذشته در وين گفته بودند ايران آزمايش دستگاه‌هاي سانتريفیوژ نسل دوم را آغاز كرده كه با اين كار، درخواست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را براي متوقف كردن غني‌سازي اورانيوم به چالش کشیده است.

برخي كارشناسان معتقدند ايران در پشت سرگذاشتن دشواري‌هاي فني بر سر راه فعاليت دستگاه‌هاي "پي يك" شكست خورده و به همين دلیل شانس موفقيتش در آماده‌سازي دستگاه‌هاي "پي دو" و فعال‌سازي آن در كوتاه مدت اندك است.

"سايمون هندرسون" از مديران موسسه واشنگتن معتقد است، اين موضوع حالت زنجيره‌اي دارد؛ اول بايد دستگاه‌هاي سانتريفوژ "پي‌يك" ساخته شود و اگر اين دستگاه‌ها فعاليت نكند دستگاه‌هاي "پي‌دو" فعاليت نخواهد كرد.

وی تاکید کرد ممكن است ایران در موقعيتي باشد كه بتواند بمب اتمي را بسيار زودتر از پيش بيني‌ها بسازد و زمان آن، چنان که برخی می‌گویند چندان طولانی نباشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)