تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رتبه ایران در وبنگاری اول، در آزادی آخر

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال 2008 خود اعلام کرد، جمهوری اسلامی با وجود داشتن بزرگترین زندان خاورمیانه برای روزنامه‌نگاران، در رده‌های آخر کشور‌های حامی آزادی بیان قرار دارد.

این سازمان با انتقاد از روی‌کرد دوگانه جمهوری اسلامی در برخورد با روزنامه‌نگاران ایرانی نوشته است، تنها روزنامه ‌گاران رسانه‌های نزديک به مقامات نظام و با بهره مند شدن از چتر حمايتی می‌توانند از سياست‌های دولت احمدی‌نژاد انتقاد کنند و روزنامه‌های ديگر از اين امتياز برخوردار نيستند.

این سازمان در گزارش سالیانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان سال 2008، بخش مجزایی را به مخاطرات فعالیت‌ مطبوعاتی و رسانه‌ای در ایران اختصاص داده است.

متن کامل این گزارش را بخوانید

گزارشگران بدون مرز در ابتدای گزارش "بخش ایران" تاکید کرده است که در سال 2008 مقام‌های ایرانی از متهم کردن مطبوعات مستقل در وابسته بودن آن‌‌ها به آمریکا وکشور‌های اروپای همچنان فعال بوده‌اند.

این سازمان همچنین با نقد رویکرد جمهوری اسلامی در مواجهه با فعالیت مطبوعاتی در ایرانِ دو سال گذشته، می‌نویسد: "در سال ٢٠٠٧ جمهوری اسلامی ايران هم‌چنان بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در خاورميانه بود. در اول ژانويه ٢٠٠٨ (١١ دی ماه ١٣٨٦ ) ده روزنامه‌نگار در زندان بسر می‌بردند."

در گزارش این سازمان به تایید حکم "عدنان حسن‌پور" روزنامه‌نگار کرد ایرانی اشاره و تاکید شده است در ايران مجازات اعدام هنوز لغو نشده است، و در طی سال گذشته صدها نفر اعدام شده‌اند که "عدنان حسن‌پور" یکی از روزنامه‌نگارانی است که با طرح اتهاماتی چون"جاسوسی، در اختيار گذاشتن مشخصات مراکز نظامی به اشخاص حقيقی و حقوقی غيرصالح و نيز عبور دادن متهمان اهواز از مرز مريوان و ارتباط با شخصی در وزارت امور خارجه‌ی آمريکا" از سوی مقام‌های قضایی محکوم به اعدام شده است.

در بخش دیگری از گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز با انتقاد از فشار‌های سیاسی جمهوری اسلامی بر مطبوعات و رسانه‌های مستقل آمده است، در سال 2007 میلادی، در ایران 50 روزنامه‌نگار تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و از سوی وزارت ارشاد ده‌ها نشریه توقیف شده‌اند.

براساس گزارش این سازمان، ايران دارای بيشترين تعداد وب‌نگاران معترض در خاورميانه است و به همين ميزان، خطر سانسور آن‌ها را تهديد می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین با اعلام این‌که روزنامه‌نگارنی همچون عماالدین باقی و سعید متین‌پور هم‌اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی بسر می‌برند، افزوده است:" در تهران اغلب روزنامه‌نگاران دستگير شده در سلول‌های انفرادی بند امنيتی ٢٠٩ که تحت نظر وزارت اطلاعات است، نگاهداری می‌شوند. اين زندانيان که معمولا تحت فشار‌های روحی و جسمی شديد قرار می‌گيرند، برای دسترسی به درمان پزشکی در مضيقه قرار دارند."

این سازمان در بخش دیگری از گزارش سالیانه خود در خصوص وضعیت جنبش زنان در ایران، نوشته است: "فعالان فمينيست، در مقابل رژيم سخت‌گيری چون جمهوری اسلامی عليه تبعيض و برای بهره مند شدن از حقوق برابر در قوانين اساسی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند."

سازمان‌های حقوق بشری در ایران و جهان در سال گذشته در اعتراض به سیاست‌های سخت‌گیرانه مقام‌های ایران در برخورد با روزنامه‌نگاران، فعالین جنبش‌های دانشجویی و زنان بیانیه‌های فراوانی صادر و از آنان خواسته‌اند تا در روی‌کرد تنگ‌نظرانه خود تجدید‌نظر کنند.

نظرهای خوانندگان

اگر فقط قرائت اونها از آزادي درست باشه اين گزارش هم درسته!
اما خيلي ها در نه تنها ايران يا خاورميانه كه جهان اسلام نيز اين تعريف هاي محدود و معيوب را از آزادي قبول ندارند!
وبلاگهاي دسته جمعي كه با هم يك دروغ را ميپرورانند و با هم آبروي يك نفر را در مثلا 24 ساعت ميبرند! شايسته استفاده از حق آزادي را دارند!!
اين آزادي نمي شود . مي شود بي قيدي! و ولبازي

-- ميم نقطه ، Feb 15, 2008 در ساعت 03:54 PM

نظرات شما درمورد حاكميت تماميت خواه را كامان قبول دارم

-- فرشته ، Feb 18, 2008 در ساعت 03:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)