تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عماد مغنیه فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان کشته شد

"عماد مغنيه" معروف به "حاج رضوان" فرمانده عمليات‌هاي خارجي حزب‌الله لبنان, شب گذشته بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی "مدرسه ایرانیان" واقع در منطقه "کفرسوسه‌ِ" دمشق جان خود را از دست داد.

محل این انفجار با "مدرسه ايرانيان" چند صدمتر بیشتر فاصله نداشته است. مقام‌های سفارت ایران و وزارت کشور سوریه هنوز در اين‌باره توضيحي نداده‌اند. منطقه "كفر سوسه" منطقه‌ای حساس و نزديك مراكز امنيتي دمشق است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پي مرگ "عماد مغنيه"حزب‌الله لبنان در جنوب اين كشور حالت آماده باش اعلام كرده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه‌ هاآرتص نيز گزارش کرد، "مغنیه" در ليست افراد تحت تعقيب پليس فدرال آمريكا (اف.بي.آي) بوده و اين سازمان براي کشتن او 25 ميليون دلار جايزه تعيين كرده بود.

به گفته منابع خارجي، اسراییل تاكنون چندين بار و از جمله‌ مهمترين آن‌ها در سال 1994 در بيروت، براي ترور "مغنيه" اقدام كرده بود. در اين اقدام يك خودروي بمب‌گذاري شده مقابل منزل برادر وي منفجر شد.

خبرگزاری رویترز در بیروت به نقل از "لیلا بسام" و "ندیم لادکی" نوشت، حزب الله لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد که عماد مغنیه، رهبر حزب الله لبنان که به دلیل حملاتش به اسرائیلی ها و اتباع غربی، در صدر فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا قرار داشت، در انفجار بمب در دمشق کشته شد.

حزب الله لبنان بلافاصله اسرائیل را متهم به قتل مغنیه کرد که در سال های جنگ داخلی لبنان در سال های 1990-1975 رهبر شبکه امنیتی حزب الله بود. حماس در غزه از جهان عرب خواسته است که در مقابل اسرائیل متحد شوند.

اسرائیل هرگونه دخالت در کشته شدن مغنیه را تکذیب کرد.

مغنیه، 45 سال داشت و آخر شب روز سه شنبه در انفجار بمبي که در اتومبیلش کار گذاشته شده بود، کشته شد. او مدت های طولانی در فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل بود که باید کشته یا دستگیر می شدند و آمریکا برای دستگیری او جایزه تعیین کرده بود.

رویترز گفت، او در سال 1983 در بمب گذاری سفارت آمریکا و پادگان نظامی آمریکا و مقر طرفداران صلح فرانسه در بیروت که باعث کشته شدن بیش از 350 نفر شد و همچنین در بمب گذاری سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال 1992 و گروگانگیری غربی ها در دهه هشتاد در لبنان، دست داشته است.

آمریکا، مغنیه را به دلیل برنامه ریزی و مشارکت در ربودن هواپیمای شرکت هواپیمایی تی دبلیو ای و کشتن یک مسافر آمریکایی، تحت تعقیب قانونی قرار داده یود.

حزب الله، گروهی که از سوی سوریه و ایران حمایت مي شود، کشته شدن مغنیه را اعلام کرد و از حامیانش خواست که روز پنجشنبه، مراسم خاکسپاری او را انجام بدهند.

حزب الله، که 34 روز در سال 2006 با اسرائیل جنگیده بود، اعلام کرد:« حاج عماد مغنیه، بعد از یک عمر جهاد، ایثار و فضیلت، توسط اسرائیلی های صهیونیست، به شهادت رسید».

اسرائیل همچنین مغنیه را متهم به برنامه ریزی در بمب گذاری مرکز یهودیان در سال 1994 در بوئنوس آیرس کرد که 87 کشته بجای گذاشت و او را متهم به دست داشتن در بمب گذاری در سفارت اسرائیل در پایتخت آرژانتین کرد. در این بمب گذاری 28 نفر کشته شدند.

دنی یاتوم، رئیس سابق موساد، گفت:« او نه تنها تحت تعقیب اسرائیل بود، بلکه آمریکایی ها و گروه های مختلف هم در تعقیبش بودند. او تروریستی بود که بیشترین تعداد سرویس های اطلاعاتی و دولتی به دنبالش بودند».


پیدا کردن مغنیه کار دشواری بود. او سال ها بود که بسیار محتاطانه رفتار می کرد و حتی عکس گرفتن از او غیر ممکن بود. او هرگز با رسانه ها نه حرف می زد و نه در مقابل دوربین شان حاضر می شد. او هویت را پنهان کرده بود و به همین دلیل طی سال های متمادی پیدا کردنش غیر ممکن بود.

به گفته رویترز « مغنیه فرمانده جهاد اسلامی بود، گروه مخفی طرفدار ایران که در اوایل دهه هشتاد در لبنان، پدیدار شد و گمان می رفت که با حزب الله مرتبط باشد.»

جهاد اسلامی تعداد زیادی از غربی ها را از جمله آمریکایی ها را در دهه هشتاد در بیروت، به گروگان گرفت. این گروه بعضی از اسرایش را کشت و بعضی را در مقابل سلاح های امریکایی که به ایران داده شد و بعد ها به جنجال ایران-کنترا، معروف شد، معامله کرد. رئیس سیا در لبنان هم در بین کشته شدگان بود.

دفتر ایهود المرت، اعلام کرد:« اسرائیل هیچ دخالتی در این حادثه نداشته است».

اسرائیل به ندرت دخالت داشتن در قتل کسی را تکذیب یا تایید می کند. در سال 1992، هلی کوپتر های اسرائیلی، سید عباس موسوی، که سید حسن نصرالله بعنوان رهبر حزب الله لبنان، جانشین او شد را کشتند.
برادر مغنیه در سال 1994، توسط بمبی که در اتومبیلش کار گذاشته شده بود، در بیروت کشته شد. گزارش های آن زمان حاکی است که هدف اصلی، عماد مغنیه بوده است. مغنیه بیشتر سال های دهه نود را در ایران گذراند و چند دیدار کوتاه از بیروت کرد.

نظرهای خوانندگان

چه تن هايي در تهران و قم دارد ميلرزد!

-- شاهد ، Feb 13, 2008 در ساعت 05:44 PM

بد نبود خودتون هم یک جستجویی می کردین

ایسنا از پیش خودش 5 میلیون رو 25 میلیون کرده. توی سایت خود اون روزنامه ببینید

http://haaretz.com/hasen/spages/953926.html

-- طاها بذري ، Feb 13, 2008 در ساعت 05:44 PM

کی باشه از حسن نصرالله باشه

-- بدون نام ، Feb 14, 2008 در ساعت 05:44 PM

و مهمتر از همه اینها: به نقل از اشپیگل حاج رضوان یکی از چریک هایی بود که در عملیات میکونوس شرکت داشت و سازمان جاسوسی المان به این دلیل در پی او بود.

-- بدون نام ، Feb 14, 2008 در ساعت 05:44 PM

خدا همه مبارزان حق علیه باطل را حفظ و شهدایشان را رحمت کند

-- سید علی ، Feb 15, 2008 در ساعت 05:44 PM

حضورمقامات بلند پایه ایرانی درمراسم دفن جنازه یک تروریست جنایتکارباعث تاسف و ناامید کننده است. اینها برخی از جنایت های مرتکب شده توسط این آدم کش هستند – بمب گذاری های گسترده، هواپیما ربایی، آدم ربایی و قتل، و دست داشتن در ترور چهار ایرانی دررستوران میکونوس برلین در سال ١٩٩۲. چرا رهبران ایران از چنین ارازل و اوباش قهرمان می سازند؟

-- گروه فرارسی دیجی ، Feb 15, 2008 در ساعت 05:44 PM

مغنیه برای ملت خودش یک قهرمان بود و به همین اعتبار و به دلیل فداکاری هایی که برای لبنان کرد فردی قابل تحسین و برای انسانیت نیز یک قهرمان هست . خداوند رحمتش کند .

-- فرهاد ، Feb 15, 2008 در ساعت 05:44 PM

خدایش رحمت کند مردان خدا هرگز تنشان از بزدلان نمی لرزد

-- کوروش ، Feb 15, 2008 در ساعت 05:44 PM


آری،رزمندگان حزب الله ، انسان هایی آزاده و حق طلب می باشند. هیبت و عظمت این مردان همانند شیر نری است که با ناسزا گویی و بی احترامی افراد کفتار صفت هیچ گزندی به عظمت و حقانیت این انسانهای آزاده نمی رساند.

-- دوست دار آزاده گان ، Feb 15, 2008 در ساعت 05:44 PM

خدا مغنیه رارحمت کند. ای کاش ما هم یک روز پیرو حاج رضوان می شودیم و مثل او می اندیشدیم ومثل او در راه خدا وملتمان قدم برمی داتشتیم خدا حفظ کند همه جندالله ها

-- عباس پیکر دوست ، Feb 18, 2008 در ساعت 05:44 PM

عماد مغنیه سرلوحه تمامی کسانی است که در راه ازادی وطنشان خطر را به جان می خرند
در جدال روزهای سخت و انسانهای سخت این انسانهای سخت هستند که باقی می مانند.
شهادت این امیر سرافراز بر تمامی ازادی خواهان جهان تبریک و تسلیط باد

-- علیرضا ، Feb 18, 2008 در ساعت 05:44 PM

خون او چون شهدای انقلاب خون تازه ای به پیکر حزب الله تزریق می کند و خدا می داند که اسرائیل در آستانه نابودی است.

-- یاسین ، Feb 18, 2008 در ساعت 05:44 PM

خوب بود بد نبود ولی اطلا عات کافی نبود

-- امین ، Feb 19, 2008 در ساعت 05:44 PM

بله عوامل وابسته به امپریالیست ودون مایه وپست شهید عماد را تروریست مینامند وشارون وبگین وبوش ودیگر همدستان اَنها که زن وبچه رادر فلسطین ولبنان وویتنام هر روز کشتار کردند اَزادیخواه مینامند به امید روزیکه بنده در راه خدا شهید شومودنباله رو شهید عماد باشیم انتقام خون عماد باید گرفته شود

-- amir ، Feb 20, 2008 در ساعت 05:44 PM

سلام
درود خدا بر شهیدان راه خدا
درود خدا بر حاج رضوان

-- بدون نام ، Feb 20, 2008 در ساعت 05:44 PM

حاج عماد مغنيه از سربازان ناشناخته خدا در زمين و شناخته شده در آسمانها بود. او با خدا عهد صداقت بسته بود و در انتظار شهادت بود. حاج عماد از زماني كه جوان بود پيروزي مي ساخت. او در نهايت به هدف خود رسيد.

-- خادم المغنيه ، Feb 25, 2008 در ساعت 05:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)