تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله های مطبوعات

"خطا را بايد پذيرفت"
روزنامه کیهان در یادداشت روز خود به نقد مواضع اخیر فرمانده سپاه‌پاسداران - در اعلام حمایت این نیروی نظامی از جریان سیاسی محافظه‌کاران در انتخابات- اختصاص داده است.

این روزنامه در ارزیابی خود از سخنان اخیر فرمانده سپاه به چند نکته اشاره کرده است.

1-"نيروهاي نظامي حق دخالت در مناقشات و موضع‌گيري به نفع يا عليه هيچيك از آن‌ها را ندارند."

2-" متاسفانه بايد پذيرفت كه اظهارات فرمانده محترم سپاه- دستكم در ظاهر- با رهنمود صريح حضرت امام(ره) مغايرت داشته" است.

3- اعتراض اصلاح‌طلبان به سخنان فرمانده سپاه يك اعتراض قانوني و برحق است.

4- فرمانده سپاه برخلاف نظر صريح آقای خمینی سخن گفته است و "چاره آن پوزش از خطاي لفظي- سهوالبيان- و توضيح درباره آن است."

"انصاف بدهيد "
روزنامه آفتاب‌یزد سرمقاله امروز خود را به تجزیه و تحلیل سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد - در انتقاد از مخالفینش- اختصاص داده است.

این روزنامه با نقد شعار‌ها و برنامه‌های محافظه‌کارانِ حامی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، آورده است؛ ساختار و محتوای شعار‌های سابق در روز‌های اخیر، خود را احیا کرده است.

سرمقاله‌نویس آفتاب‌یزد با تاکید بر ضرورت "رعایت انصاف" در داوری‌ها و ارزیابی‌های سیاسی و اقتصادی نوشت:"انصاف كيميايي است بسيار كمياب."

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود، با طرح پرسش‌هایی تاریخی از احمدی‌نژاد و دولت نهم، از وی و مدیران ارشد دولت خواسته است تا آغاز داوری"دور از انصاف" در علمکرد دولت‌های گذشته را مشخص کنند. آفتاب‌یزد تاکید کرده است:"به مردم بگويد شديدترين بي‌انصافي‌ها، توسط چه كساني و در كدام مقطع زماني آغاز شد و براي جبران آن‌ها، چه تدبيري وجود دارد؟"

"اقدام شايسته!"
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود به ارزیابی "تایید صلاحیت" برخی از نامزد‌های "ردصلاحیت" شده از سوی شورای نگهبان پرداخته است.

اعتمادملی با تشریح جایگاه و وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی ایران، از تایید صلاحیت‌های اخیر برخی نامزد‌های انتخاباتی از سوی این شورا تقدیر و تاکید کرده است:"بايد از اين‌گونه حركات مدبرانه استقبال كرد."

این روزنامه درعین حال با هشدار نسبت به حذف برخی جریان‌های سیاسی، می‌آورد:"حذف غيرقانوني، انتخابات غيرسالم و نارقابتي نه به نفع اصلا‌ح‌طلبان است و نه به نفع محافظه‌كاران، بلكه فراتر از آن به نفع منافع انقلا‌ب و نظام اسلا‌مي هم نيست."

" پرزيدنت بوش و اصلاحات در خاورميانه"
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود به ارزیابی سفر چندوقت اخیر جورج بوش به منطقه خاورمیانه پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سخنرانی بوش بر "ضرورت حمایت از اصلاح‌طلبان این منطقه از سوی واشنگتن" می‌نویسد:"حمايت بوش از اصلاح‌طلبي در خاورميانه، جنگ بزرگ‌تر بوش برضد شهروندان خاورميانه و براي دستيابي و کنترل منابع است."

مردمسالاری در تشریح ضرورت حمایت واشنگتن از جریان اصلاحات در خاورمیانه، می‌آورد:"استراتژيست‌هاي نومحافظه‌کار دريافته‌اند که اصلاح‌طلبي مسالمت‌جويانه در خاورميانه داراي بزرگترين ضرورت و جذابيت سياسي است."

سرمقاله‌نویس مردمسالاری در پایان نتیجه گرفته است:"پرزيدنت بوش با رفتن به بيابان‌هاي سعودي دچار اين توهم شده است که مي‌تواند پيامبر دنياي ماديت باشد."

نظرهای خوانندگان

please go through Kayhan's article one more time. the 10th point about reformists doesnt say that they had the right to object to Jafari's speach at all! it saying that If they criticized his words does not show their faithfullness to Khomeini. ( Its not a critiscisim , just wanted to help the website to be as accurate as it always is. )

-- huns ، Feb 13, 2008 در ساعت 09:48 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)