تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دورجدید مذاکرات ایران و آمریکا در عراق

هوشيار زيباري وزير امورخارجه عراق اعلام كرد، آمريكا و ايران در چند روز آينده در بغداد درباره اوضاع این کشور گفت وگو خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زيباري در كنفرانس خبري گفت:"دور آينده مذاكرات چند روز ديگر آغاز خواهد شد و ما اميدواريم اين مذاكرات موفقيت آميز باشد، زيرا از تنش بين عراق و كشورهاي ديگر خواهد كاست و امكان بهبود اوضاع در عراق ومنطقه را فراهم خواهد آورد."

هدف از اين مذاكرات بررسي راه‌هاي مشاركت در كاهش روند خشونت در عراق است. تاكنون سه دور نشست سه‌جانبه ميان ايران، عراق و آمريكا در بغداد برگزار شده است كه دو دور اين نشست در سطح سفيران بوده و يك دور آن در سطح كارشناسي انجام گرفته است.

زيباري همچنین احتمال داد، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور ايران اوايل مارس آينده به عراق سفر كند.

منوچهر‌متكي وزيرخارجه ايران اواخر ژانويه گذشته از اين سفر خبر داده بود كه نخستين سفر يك رئيس جمهور ايراني از هنگام پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي خواهد بود. واشنگتن روز گذشته و پس از آن‌كه يك مقام ايراني از دور جديد مذاكرات با آمريكا خبر داد، تائيد كرد به زودي با ايران درباره عراق مذاكره خواهد شد، اما واشنگتن تصريح كرد هنوز زمان دقيق اين مذاكرات مشخص نشده است.

در آستانه دیدار مقام‌های ایرانی و آمریکایی، "محمد‌علي حسيني" سخنگوي وزارت‌خارجه ايران امروز سه‌شنبه اعلام كرد، نيروهاي آمريكايي در عراق حق تحت پيگرد قرار دادن هيچ مظنوني را در خاك ايران ندارند. خبرگزاري ايرنا به نقل از حسيني اعلام كرد:"هرگونه ورود نيروهاي نظامي آمريكا به خاك ايران براي تحت تعقيب قرار دادن مظنونان مغاير با قوانين بين‌المللي است و اين اقدام از لحاظ قانوني تحت پيگرد قرار مي‌گيرد."حسيني تاكيد كرد:"ايران به هرگونه اقدام در اين رابطه به منظور دفاع از امنيت و تماميت ارضي‌اش پاسخي متناسب مي‌دهد."

پيش از اين "رايان كراكر" سفير آمريكا در عراق 28 ژوئيه سال گذشته با "حسن كاظمي" قمي سفير ايران در بغداد ديدار كرده بودند. ششم سپتامبرگذشته نيز كارشناسان دو طرف ديدار و گفت وگو كرده بودند. آمريكا روابط ديپلماتيک خود را با تهران پس از انقلاب اسلامي در سال 1979 قطع كرده است و ايران را به ارسال سلاح به عراق و تامين مالي گروه‌هاي شيعي در عراق متهم مي‌کند.l

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)