تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد حسن خمینی از "دخالت نظامیان در سیاست"

حسن خمینی در واکنش به ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و حضور نظامیان در سیاست، در سخنانی کم‌سابقه، از مخالفت با مداخله ارتش در سیاست سخن‌گفت.

سرشناس‌ترین نوه آیت‌الله خمینی یادآوری کرد که خواسته پدربزرگ فقیدش این بود که ارتش وارد سیاست نشود.

وی در مصاحبه با هفته‌نامه "شهروند" چاپ روز یکشنبه گفت: "یکی از بزرگترین معیارهایی که می‌توان گفت، جامعه از راه امام خارج شده‌است یا نه «حضور نظامیان در عرصه سیاست» است. کسانی که مدعی هستند که به امام وفادارند، باید نسبت به دستور صریح امام با تمام وجود حساسیت نشان‌دهند... و باید در برابر «ورود نظامیان به عرصه سیاست» حساسیت داشته‌باشند. اگر این‌گونه نباشد یا دروغ می‌گویند و یا دچار تناقض هستند."

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با این هفته‌نامه بدون اشاره به نام کسی گفت: "گاهی فردی 6 صبح تا 12 شب کار می‌کند، اما این فعالیت‌‌ها برای خداوند نیست و همین که این مساله سر زبان‌ها باشد، برایش شیرین است. یا فردی ساده‌زیست است، اما هیچ‌گاه از قدرت دست برندارد."

حسن خمینی خطاب به نظامیان افزود: "ترک نظامی‌گری کنند و سپس وارد عرصه سیاست شوند. عدم حضور نظامیان در میدان سیاست یک معیار برای بقای جریان و اندیشه سیاسی امام است؛ برای این‌که اولاً مشخص شود که چه مقدار به اندیشه امام وفاداریم و ثانیاً اگر عنصر نظامی می‌خواهد وارد عرصه سیاست شود، باید نظامی‌گری را فراموش کند. چرا که حضور تفنگ در عرصه سیاست یعنی پایان گفتمان سیاسی."

حسن خمینی مسئولیت حفظ و مراقبت از مرقد رهبر سابق ایران را در حومه تهران را به عهده دارد و با وجود در اختیار نداشتن مقام رسمی در نظام، از شخصیت‌های مورد احترام ایران به شمار می‌رود.

این اظهارات در پی سخنان اخیر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حمایت از محافظه‌کاران در انتخابات ۲۴ اسفند مجلس منتشر شد، اما معلوم نیست که آیا این مصاحبه قبل از اظهارات جعفری بود یا خیر.


متن کامل این گفت وگو را بخوانید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز، "دفتر سیاسی حزب مشارکت" نیز شب گذشته نسبت به سخنان برخی از نظامیان در مورد انتخابات هشدار داد. در جلسه شب گذشته این دفتر، سخنان برخی مقامات نظامی درباره انتخابات و حمایت آشکار از یک جریان سیاسی نمونه بارز دخالت نظامیان در امور سیاسی و عدول از دستورات صریح و شفاف آیت‌الله خمینی مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست ارزیابی شد.

نظرهای خوانندگان

این همان حسن خمینی است که در عراق بود و وقتی که امریکایی ها حمله کردند، در یک مصاحبه مطبوعاتی ، در حالیکه یک قضبه کلاشنیکف روی میز داشت، به خبرنگاران گفت که: "امریکا بیاید و ما را (ما ایرانی ها را) هم نجات بدهد"؟

-- Mirza ، Feb 10, 2008 در ساعت 06:35 PM

خوب احتمالا بزودی ایشون رو هم به پدرشون ملحق خواهند کرد. برای جماعت نظامی که روزی "مستضعفین" بودند ولی حالا قرار داد های میلیارد دلاری دولت را قبضه خود کرده اند این ساده ترین کار است.

-- mohamad ali ، Feb 11, 2008 در ساعت 06:35 PM

دیکتاتورها همیشه به زباله دانی تاریخ می پیودند وجز نفرت از آنها یادی نمی شود سرنوشت تمام دیکتاتورها همین بوده و هست و به زودی شاهد مرگ دیکتاتور دیگری خواهیم بود که تاریخ ایران را به یکباره عوض خواهد کرد آن روز خیلی دور نخواهد بود به زودی زود .

-- شادکام ، Feb 11, 2008 در ساعت 06:35 PM

ميرزاي عزيز خير شخصي كه شما از وي نام مي بريد احتمالا حسين خميني فرزند مصطفي خميني است.
در ضمن حتي با وجود مخالفت ايشان با نظام فعلي بعيد به نظر مي رسد چنين حرفي زده باشند.

-- كيوان ، Feb 11, 2008 در ساعت 06:35 PM

Aghaye X, na eishan on shakhsi ke shoma fekr mikonid nist, oon yeki digar az navehaye aghaye khomeini hast,
Chand bar be sokhanane aghaye hassan e khomeini aghayan hoshdar dadand, makhsosan baraye peygiri ghale pedarash, ke be Ayatolah RAFSANJANI khatm mishood, Pedare eishan ham kami az in sohbatha kard ke ferestadanesh pishe pedarsh, shayad hamin roozha eishan ro ham beferstand pishe anha, ta nasle khomeiniha maghtoo shavad, va aghayan betavanand ba esme in khanevadeh va albate ESLAM VA PAYAMBAR VA EMAMAN be khobi bazi karde va hamchenan ba ESLAME GHORONE VOSTAEE KE sakhte khodeshan hast HOKOMAT KONAND,

-- Hassan ، Feb 11, 2008 در ساعت 06:35 PM

آخه شما که چیزی نمیدونید هیچی نگید

-- moma ، Feb 14, 2008 در ساعت 06:35 PM

انسان‌ها فراموش کرده‌اند که «که بوده‌اند» و «از برای چه آمده‌اند» و «آمدنشان بهر چه بود». نمی‌دانم چه گذشت بر سر این دولتمردان که اینگونه خود و اصل خویش را گم کرده‌اند. تنها مطلبی که می‌توانستم برای این افراد بنویسم در زیر آورده‌ام. باشد تا عبرت آیندگان باشد...
در اعماق خاموش جنگل
در ميان انبوه كلاغان بي‌عار،
زندگي چون رودي از ميان مي‌گذرد
جريان دارد
مي شكند
مي برد و
مي سازد
تكه سنگي كه در ميان آب‌ها مي‌غلتد
شكل عوض مي كند
رنگ مي بازد
از اين سو به آن سو
مي چرخد و مي چرخد
ما ،
همان سنگ غلتانيم
بايد بدانيم
هيچ گاه يك جا نمي‌مانيم
و هميشه يك آواز را نمي‌خوانيم
پس چرا به خاطر يك سو غلتيدن
خود و اصل خويش را گم كرده
وامانده در راه مي‌مانيم...

-- آرامیس ، Feb 15, 2008 در ساعت 06:35 PM

درود بر حسن خمینی

-- بدون نام ، Feb 16, 2008 در ساعت 06:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)