تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران برای رفع بحران انرژی

رئیس جمهور تاجیکستان در راس هیئتی از وزیران و مقامات ارشد دولتی وارد تهران شد تا از دولت ایران برای رفع بحران انرژی کمک بخواهد.


این برای دومین بار در سال جاری است که امام علی رحمان به تهران سفر می کند. به گزارش ایرنا این سفر در حالی انجام می‌پذیرد که تاجیکستان با بحران انرژی روبرو است.

ازبکستان انتقال برق به تاجیکستان را قطع کرده و به جز مرکز دوشنبه، سایر شهرها و نواحی تاجیکستان تنها ‪ ۳‬ساعت در شبانه روز برق دارند.


رییس جمهوری تاجیکستان در مدت اقامت خود در تهران، با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران دیدار می کند.

انتظار می‌رود که یکی از موارد مورد بحث رفع مشکل انرژی و کمبود برق در تاجیکستان باشد.

هم اینک بیش از یک میلیون نفر از مردم تاجیکستان با قطع برق و کمبود غذا و آب آشامیدنی سالم روبرو هستند.

بحران انرژی و کمبود برق و سرمای شدید امسال به زیرساخت‌های تاجیکستان خسارت جدی وارد کرده و باعث تعطیلی۹۰‬درصد کارخانه‌ها و مراکز تولیدی این کشور شده است. دولت برای تامین برق منازل مسکونی مجبور شده که برق مراکز تجاری و خدماتی پایتخت تاجیکستان قطع کند.

دولت تاجیکستان در اطلاعیه‌ای با اعلام وضع بحرانی، طرح جیره‌بندی برق را افزایش داد و از مردم خواست در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

کمبود انرژی از یک سو و سردی و یخبندان از سوی دیگر باعث شد تا به دلیل خاموش شدن پمپ‌های برق، شبکه آب بسیاری از واحدهای مسکونی دچار یخ‌زدگی شدید شود و پس از گذشت یک ماه بسیاری از منازل هنوز آب نداشته باشند.

دولت تاجیکستان برای کاهش بحران برق قرار بود‪ ۳۵۹ ‬میلیون کیلو وات ساعت نیروی برق از ازبکستان و یک میلیارد کیلو وات ساعت نیروی برق از ترکمنستان وارد کند.

درپی بحران انرژی و کمبود برق و سوخت در تاجیکستان برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان فعالیت سفارت و نمایندگی‌های خود را تعطیل و یا محدود کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا از اتباع کشورش خواسته است تا ازسفربه تاجیکستان تا زمانی که بحران انرژی در این کشور برطرف نشود، خودداری کنند.

در همین حال دولت ژاپن ۱۰‬میلیون ین کمک اضطراری به منظور کمک به آسیب دیدگان ناشی از بارش سنگین برف در تاجیکستان، ‪ .به این کشور اختصاص داد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)