مكارم شیرازی: چشم تمام دنيا به قم دوخته شده است
آیتالله مکارم شیرازی عقیده دارد که چشم تمام دنیا به قم دوخته شده است، ولی وضع فعلی قم در شان چنین شهری نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار با "علی لاریجانی" با انتقاد از وضعیت فعلی قم "زادگاه انقلاب و پایتخت جهان تشیع" از شرایط این شهر به شدت انتقاد کرد.
"مکارم شیرازی" تاکید کرد: "چندی قبل ما میخواستیم کنگره قم شناسی را تشکیل دهیم و از تمام دنیا برای این کنگره یعنی به شهری که زادگاه انقلاب است و از زمان معصومین (ع) تاکنون به عنوان یکی از مهمترین پایگاههای تشیع شناخته شده است، دعوت کنیم، اما متاسفانه وضع ظاهری این شهر مانع از این کار شد و امید است در آینده این مشکل برطرف شود."
شهر قم یکی از مهمترین شهرهای مذهبی و سیاسی برای مقامهای سیاسی ایران است. اقامت بسیاری از مراجع مذهبی در این شهر و نفوذ آنان در تودهها موجب شده است که بسیاری مقامهای بلندپایه اجرایی برای احترام و گرفتن نصایح برخی اوقات از تهران راهی این شهر شوند. چند سال گذشته به دستور آیتالله خامنهای، این شهرِ کوچک در تقسیمات کشوری به "استان" ارتقاء یافت.
|
نظرهای خوانندگان
خوب شد که نمردیم و ماندیم و اصطلاح "قم شناسی" را هم شنیدیم. اینکه غصه ندارد یا شیخ ! اگر نتوانسته اید کنگره قم شناسی تشکیل بدهید، به جای آن می توانید رشته ای را به نام رشته قم شناسی در دانشگاه ایجاد کنید که یکی از واحد های درسی آن هم متن نامه آن آقا به جورج بوش باشد. همان نامه ای که قرار بود متن آن را در مدارس تدریس کنید.
-- Mirza ، Feb 9, 2008طبق آمارهایی که از طرف نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ارائه شده است، استان قم (استانی با یک شهر ؟؟!!) از نظر فساد اخلاقی در صدر استان های کشور قرار دارد.
-- حسن ، Feb 9, 2008بهتر است آقای مکارم به جای تفکر در مورد ظاهر شهر قم، به فکر حل مشکل فوق باشد و دچار توهم در مورد قم نشود.
Vaghe an keh dow-roast me-goo-yand. Ghom markaz'e fetneh va taf-ra-gheh dar deen ast. Vaghti agha-yan khod ra Marjah me-be-nand en-te-zar ham ba-yad dasht keh be ja-yeh cheshm dawsh-tan be khoda chesm beh Ghom dookht. Ay-val-la Agha
-- Amir ، Feb 9, 2008این چندمین بار است که این حضرات به این بهانه که شهر قم چنین است و چنان و چشم و چراغ همه آفاق است سیل امکانات را روانه قم می کنند. گویا این بار هم قرار است پیش از تایید قطعی نمایندگی از علی لاریجانی با همین شیوه کهنه وامصیبتا قول گرفته شود تا باز نسیم رحمتی از درامدهای دلاری راهی قم شود !
-- بدون نام ، Feb 10, 2008جل الخالق و کید المخلوق
امان از اين همه زياده خواهي
-- فصيحي - اهواز ، Feb 10, 2008قم هم مانند دیگر شهرها انباشته از انسانهایی چون شماست که همان تمایل اغلب مردمان دنیا را در زمینه بهره مندی از تنعمات زندگی دارند ولی چهره اصلی شهر را دیگران ترسیم میکنند (آخوندها و قبایل). آنهم چهره بخشی از شهر را یعنی آخوندها در حوزه و قبایلو روستائیان در ادارات اگرچه نه به نام قبایل ولی درست انگار اینکه رئیس قبایل و خوش نشینهای روستایی بر شهر حکومت میکنند. گمان میکنم مردم قم از نظر شناخت دنیای اطراف خود خیلی هم عقب مانده تر از مردم تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران نیستند. این را چندین بار مردم ایران (و نه مردم قم) ثابت کرده اند. مگر به نتیجه آراء شهرها و استانهای دیگر سر نمیزنید ببینید بعضی از این تحفه های انتخاب شده اساسا ریشه در کجا دارند. والله اگر فکر کنید امروز آخوند قم حکومت میکند اشتباه میکنید. این آخوندها هستند که حکومت میشوند ولی زیر نظر عده ای در نهادهای نظامی و غیره که به ندرت یکی از آنها در قم زندگی کند و یا رشد یافته باشد. امروز حکومت عده ای! به نام اسلام و دین و آخوند است. اگر این نکته فهمیده نشود مشکل بسیاری در فهم مسائیل آینده بوجود می آید. ظاهرا حتی بزرگترین آخوندهای ایران هم به همین ترتیب حکومت میشوند. فهم این نکته خیلی مشکل نیست. از طرفی متن همین خبر شما نیز قابل بررسی است. چه بخشی از بودجه های مملکتی به قم و برای ساخت و ساز قم خرج میشود که اگر یک برف و باران جزئی آمد آیت اله ها دچار مشکل شوند و آیا همین آیت الله ها نیستند که به کمک همان دهاتیها همان بودجه کم اختصاص یافته به قم را در چاه ویل خود ریخته و خرج تاسیس مراکز متعدد تحقیقات اسلامی کرده اند که خروجی آنها در جهان امروز واقعا اندک و اگر راستش را بخواهید موجب سرشکستگی خود آنهاست، (لیکن اگر بدانند و اگر تدبر کنند). حال چه جای شماتت این مردم است. هنوز هم بیشتر منقدان از همین قمی هایند ولو اگر آخوند باشند. مگر همین چند روز پیش یکی شان را ندیدید که با صلوات و اسفند به زندان فرستادند و لباسش را درآوردند که چیزی شبیه من و تو شود. انسانی بدون عبا و عمامه که نوعی دیگر هم میاندیشد. مگر دیگرانی را ندیده اید که فردی را به قم می آورند تا از قبل آنها نماینده مردم قم شود (لاریجانی) و حال آنکه هیچ ربطی به قم ندارد به جز اندکی ارتباط فامیلی با یکی از حضرات و اندکی هم خود شیفتگی. آیا این سناریو در تمام ایران اجرا نمیشود. آیا در تمام ایران چنین نقشه ای به اجرا در نمی آید و حال آنکه مثلا در این شهر عقب نگه داشته شده یک تالار درست سینما نیست که باب روز فیلم بگذارد و نه یک فرهنگ نقدی و نه نقد فرهنگی که در شهرهای دیگر چه بسا تاتر و نمایشگاه و سینماها با نمایشهای خوب که اگر امروز اینگونه نیست تا دیروز بوده است و قم از همه آنها محروم مانده و میماند. مگر در همین نمایشگاه کتاب اخیر در قم همان ناشران تهرانی نیامدند و بنجلترین کتابهای خود را به قیمت های با 40 و حتی 50 درصد تخفیف به طلبه های ایرانی و بخصوص افغانی و ... فروختند که حتی یک کتاب که در این میان به لحاظ علمی خواندنی باشد یافت نمیشد. کتابهایی از جنس تاریخ تحلیلی اسلام نوشته دکتر شهیدی و امثال آن در این نمایشگه وجو نداشت! مگر کتابهای نمایش داده شده وزیر ارشاد را مردم قم به قم فرستادند و مردم قم محتویات کتابهای به نمایش گذاشته شده را انتخاب کردند؟ او از تهران بود و قبل از آن که به قم بیاید تهرانیان را در ماتم چند روزنامه و مجله و ... گذاشته بود. آیا مردم تهران فهمیدند (یا فقط همان چند نفر که روسری سفید بسته و در جمعی بسته به اعتراض نشستند). آیا مردم اصفهان و شیراز و مشهد و دیگر بلاد متوجه شدند و خواستند جلوی آنرا بگیرند و از حقوق خود دفاع کنند که مردم قم اینچنین کنند که از استضعافی دوگانه رنج میبرند. امروز به صد دلیل نقش سیاسی و اجتماعی مردم شهرهای بزرگ ایران همچون تهران و تصمیم گیری آنها از شهرهای کوچکی چون قم به مراتب بیشتر است. گمان نکنید که این چند جمله که برخی از آیات میزنند صدای قم است. خیر این حرفها سخنان دیگران است ولی از بلندگوی قم پخش میشود و آن برای حفظ خود دست به دامان این شده است و چه دقیق هم انتخاب کرده است. اخیرا جایی خواندم که انقلاب چهار دوره داشت: اول دوره علمای دینی، دوم دوره آخوندهای دینی، سوم دوره نوحه و مرثیه خوانها برای دین و چهارم دوره رمالها و جادوگران برای استفاده از دین. تردید نکنید که ریشه این جادوگران به تهران باز میگردد که معجزه هزاره سوم در میان آنها نشو و نما کرد. درست است. شاید به دلیل تمامی این مسایل باشد که چشم همه دنیا به قم دوخته شده است؟! و برجسته ترین آخوند حوزه قم با دانستن اینکه حوزه مشهد چه اقبالی داشته از دولت التماس دارد و قبل از همایش قم شناسی به دولتیان ثابت میکند که وقتی یک برف 40 سانتیمتری و سرمای متعاقب آن آمد او نمیتواند از خانه بیرون بیاید و به قول خود او " اما متاسفانه وضع ظاهری این شهر مانع از این کار شد و امید است در آینده این مشکل برطرف شود" میبینید که همایش آنها به چه دلیل برگزار نشده است؟؟!! درودتان باد
-- makan kaki ، Feb 10, 2008ahmadi nejad mojezeye hezare , cheshme hameye donya be ghom, azadtarin keshvare donya, hich zendanie siasi nadarim, aghayoon ya fekr mikonan hameye khalghollah bi sho-oorand ya khodeshoono zadan be oon rah, albate ehtemale avval bishtare dar gheyre in soorat ke vali lazem nadashtan in avame naghes ol aghl
-- ali ، Feb 10, 2008با نظر آقای مکارم شيرازی موافقم ولی باید علل اين توسعه نیافتگی را ريشه يابی کرد.
-- حلی ، Feb 10, 2008کما بیش با دوستمان makan kaki موافقم؛ اصلا در این انتقادها مردم قم منظور نیست (البته گناه تحمل چنین علمای سوئی خود بحث دیگری است)، اگر این بودجه ها صرف مردم قم و آبادانی این شهر محروم شود از قضا بسیار پسندیده است ولی مشکل اینجاست که این حضرات به این بهانه و فریاد "واشهرقما" زدن برای حوزه پول جمع می کنند، کنگره های صد تا یک غاز برای آدمهای دست چندم می گذارند، کتاب های کم مصرف چاپ می کنند، تالارهای مجلل کنفرانس و سمینار درست می کنند و باز سر مردم قم بی کلاه است.
-- بدون نام ، Feb 10, 2008اگر دور حرم درست شود کار این اقایان نیست، حضرت معصومه به اندازه کافی موقوفات و در امد دارد ولی شما یک نگاه به خیابانهای قم،پارک ها، سینماها و مراکز فرهنگی قم محل رفت و امد مردم عادی و جوانان بیندازید یک نگاه هم به مراکز حوزه بیندازید که شکر خدا امروز همه جا سایت دارند و یا در خبرها می توان شکل و شمایل تالارهای ان مراکز را دید.
اگر این آقایان نگران شهر قم اند چرا هنوز درو دیوارها و خیابانهای این شهر الوده است، اگر اینها نگران مردم اند چرا دهها جوان در شب عید باید از مصرف مشروب تقلبی بمیرند، اگر اینها نگرانند چرا لواط و زنای قم ضرب المثل شده است، اگر اینها نگران مردم قم اند چرا حداقل نیم مردم قم از این جماعت بیزارند، اگر این آقایان جوش مردم قم را می زنند چرا خود بجای انتهای خیابان باجک در انتهای خیابان نیروگاه خانه ندارند، چرا سالاریه، بلوار امین، خانه های شیک زنبیل آباد و گلستان تیول آقایان است. پس دعوا بر سر مردم و رفاه شهر نیست دعوا بر سر سهم بیشتر حوزه است.
حالا نگاهی به افزایش سهم بودجه حوزه قم در این چند سال بیندازید، به آمار و ارقام هزینه های مدارس اقایان و نشست های بین المللی این مدارس نگاهی بکنید (یکی از دست اندرکاران می گفت برای یک نشست کوچک معمولی سیصد میلیون تومان خرج کردیم !) ببینید اینها با این همه بودجه چه می کنند، مردم چه نظارتی بر پول های خود دارند که اینگونه هزینه می شود ؟
ایکاش مردم قم شورای این شهر را خود در دست بگیرند و بر ورود و صرف بودجه های اختصاصی این شهر نظارت کنند و تکلیف مدارس اقایان و ریخت و پاش های آنها را که با نام "مردم و شهر" صورت می گیرد روشن سازند.
دوستان عزيز كه قم را كوچك مي خوانند توجه داشته باشند كه اين شهر يكي از كلانشهرهاي ايران و هفتمين شهر پر جمعيت ايران است و جمعيتش از حدود 9 استان ديگر با چندين شهر و شهرستان بيشتر است .
-- بدون نام ، Oct 14, 2008