تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ضعف "نظارت شرعی" بر کشتارگاه‌های ایران

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان دامپزشكي ایران می‌گوید، كليه گوشت‌هاي وارداتي به این کشور تحت نظارت شرعي هستند، اما به علت کثرت كشتارگاه‌هاي سنتي در داخل، نظارت شرعی دقیقی بر فعالیت‌های این کارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا،"علي‌محمد سلطاني" گفت: "درحال‌حاضر به دليل كمبود نيرو براي نظارت شرعي بر كشتار، پاسخگوي همه كشتارگاه‌هاي كشور نيستيم و در بخش كشتار سنتي دام به دليل نبود شرايط و امكانات لازم اختلالات و مخاطرات شرعي و بهداشتي زياد است، اما ناظران شرعي براي عرضه گوشت حلال به بازار مصرف به سختي نظارت مي‌كنند."

سلطانی همچنین از رعایت نشدن" شرایط شرعی" در 80 درصد از كشتارگاه‌های ایرانی خبرداد و افزود:" ناظران شرعي مرتب از وضعيت نامناسب اين كشتارگاه‌ها گلايه دارند و لازم است مسئولان براي تبديل اين كشتارگاه‌ها به كشتارگاه‌هاي صنعتي تدبير اساسي بينديشند."

پیش از این مسئول "نظارت شرعي ذبح و صيد" سازمان دامپزشكي كشور از تدوين طرح "كد‌حلال" در ایران خبر داده بود. در اين طرح كه با همكاري موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و سازمان كنفرانس اسلامي اجرا مي‌شود، غذاهاي مورد استفاده افراد پس از تاييد حلال بودن، كد مخصوص مي‌گيرند.

در اين طرح در هشت كشور اسلامي از جمله ايران به اجرا در مي‌آيد و معيارهاي غذاهاي حلال اعلام مي‌شود تا در زمان صادرات يا واردات آن "مشكل شرعي" نداشته باشند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)