تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فرمان آرا: حاضر به همکاری با فرهنگ دولتی نیستم

وزرات ارشاد ایران به دلیل عدم توافق کارگردان خاک آشنا برای خذف یک سکانس، این فیلم را از فهرست مسابقه‌ سينمای ايران جشنواره‌ فيلم فجر خارج کرد.

بهمن فرمان آرا درباره حذف این فیلم به ایسنا می گوید: «فيلم از چند هفته‌ گذشته آماده‌ نمايش بوده است. اما سه شنبه (16 بهمن) از دفتر اداره‌ نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد با بنده تماس گرفتند كه يك سكانس از فيلم خود را دربياورم تا فيلم در جشنواره اجازه‌ نمايش بگيرد. که من با این نظر مخالفت کردم.»

کارگردان خاک آشنا افزود: «طي پنج شش روز گذشته دو كپي از فيلم را در ماشين خود نگه داشته‌ام تا آن‌ها جواب بدهند و من كپي فيلم را به دفتر جشنواره تحويل بدهم، اما حالا كه به اينجا رسيده‌ام، ترجيح می‌دهم اين كار را نكنم، چون فكر می كنم با اين كارها، يك سينما و در نهايت، فرهنگ دولتی به‌وجود مي‌آيد، همان شرايطی كه ساليان قبل‌تر براي تئاتر به وجود آمد، بنابراين من حاضر به همكاری با فرهنگ دولتی نيستم.»

بهمن فرمان آرا یکی از 45 سینماگری است که با انتشار نامه ای نسبت به حذف آثار فرهنگی از جشنواره فیلم فجر اعتراض کرده بود.

فرمان‌آرا درباره حذف نکردن سکانس مورد نظر وزارت ارشاد گفت: «سكانس مورد نظر، سكانسي كليدي در فيلم است كه ساختار فيلم را تشكيل مي‌دهد؛ بنابراين ترجيح مي‌دهم آن را حذف نكنم.»

او با اشاره به زمان صدور پروانه ساخت فيلم خاك آشنا گفت: «زمانی كه اجازه ساخت فيلم خاك آشنا به بنده داده شد، فقط قرار شد يك نام را عوض كنيم كه اين كار را انجام دادم، بنابراين عين همان فيلمنامه‌ای كه ارايه داده بودم، از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفت و همان‌گونه ساخته شد.»

او معتقد است: «اين شرايط منجر خواهد شد، فيلم‌ساز وقت خود را صرف ساخت فيلم كند و وقتي هزينه‌اي صرف شده، آن موقع در زمان اكران مجبور مي‌شود به خاطر سرمايه‌ فيلم را به هر شكلي اكران كند، اما من ترجيح می‌دهم اين سكانس را حذف نكنم و فدای اين شرايط نشوم.»

طی دوسال گذشته سنتوری ساخته داریوش مهرجویی با موضوع اعتیاد و آفساید ساخته جعفرپناهی با موضوع ورود زنان به ورزشگاه با وجود نمایش در جشنواره به اکران عمومی در نیامد. خاك آشنا روايت نامدار‌ (رضا كيانيان) نقاش و هنرمندي است كه در گريز از هياهوي مركز به روستايي در كردستان پناه برده و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است. با ورود خواهرزاده جوان او به محيط روستا در كنار وقايعي كه در محيط روستا رخ مي‌دهد، تغييري شگرف در زندگي نامدار به وجود می آید و او را وا مي‌دارد كه در شيوه زندگي خود بازنگری كند.

بهمن فرمان آرا شش سال قبل با فيلم "خانه‌اي روي آب" سيمرغ بهترين فيلم را از جشنواره‌ بيستم فجر دريافت كرد و در دوره‌ هجدهم فجر نیز سيمرغ بهترين فيلم را برای فيلم "بوي كافور عطر ياس" گرفته بود.

نظرهای خوانندگان

آقاي فرمان آرا را دوست دارم وعاشق فيلمهايش هستم.درود بر تمام انسانهاي شريفي كه زير بار حرف زور وديكتاتوري نميروند.

-- محمد امين ، Feb 8, 2008 در ساعت 07:04 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)