تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی: ردصلاحیت‌ها فاجعه است

"محمد خاتمی" رییس‌جمهور پیشین ایران می‌گوید، ردصلاحیت‌های انتخاباتی از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت "فاجعه" است.

به گزارش آفتاب، آقای خاتمی روز چهارشنبه و در حاشیه مراسم سومین روز درگذشت احمد بورقانی، در گفت‌وگوی كوتاهی با خبرنگاران، عملكرد هیأت‌های اجرایی و نظارت در جریان انتخابات مجلس هشتم را «فاجعه‌ای» توصیف كرد كه باعث شده، عملا «جهت رای مردم از پیش تعیین شود».

اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند به علت ردصلاحيت جمعي نامزدهاي خود، ممكن است نتوانند در انتخابات آينده مجلس براي بيش از ده درصد از كرسي‌ها آماده رقابت شوند. روز چهارشنبه از سوی هیات نظارت تایید شد بيش از 2400 نامزد كه اكثر آن‌ها اصلاح‌طلب هستند از شركت در انتخابات 24 اسفند منع شده‌اند؛ از جمله رد‌صلاحيت شدگان سه وزير، 12 استاندار و ده‌ها عضو سابق مجلس، معاونان وزير و مديران وزارت‌خانه‌هاي دولت محمدخاتمي هستند، اما بر اساس گزارش ایرنا، رييس ستاد انتخابات وزارت كشور در واکنش به این آمارها گفته است: "ردصلاحيت‌ها در اين دوره نسبت به انتخابات مجلس هفتم كمتر بوده است."

رییس‌جمهور سابق ایران با هشدار به عواقب چنین اقدامی تاکید کرد: "این انتخابات یك مرحله است، اما اگر این روند جا بیفتد بسیار خطرناك است و من متاثرم. ما باید از ارزش‌های اصیل انقلابمان كه مهم‌ترین آن انتخابات و حضور مردم در عرصه بدون تنگ‌نظری و برخورد سلیقه‌ای است پاسداری كنیم."

وی گفت: «این‌كه صلاحیت عده‌ای از انسان‌های صالح و مسلمان رد شود مشكل است، اما مشكل و تاسف بزرگ‌تر، روند و جریانی است كه معتقدم انقلاب، نظام، وجاهت و مصلحت جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهد. امیدوارم جلوی این روند گرفته شود تا بیش از این مشكل برای ابراز رای مردم ایجاد نشود.»

براساس اخبار منتشر شده، نوه آيت الله خميني نيز از جمله افرادي است كه صلاحيت وی به علت وفادار نبودن به اسلام و قانون اساسي رد شده است. "محمد‌رضا عارف"، معاون اول رئيس‌جمهور سابق كه تصور مي‌شد در صدر فهرست ائتلاف اصلي اصلاح‌طلبان باشد ديروز در اعتراض به ردصلاحيت‌ها كنار رفت.

ماه گذشته وزارت‌كشور در دور اول، صلاحيت اكثر نامزدهاي اصلاح طلب را رد كرد. شوراي نگهبان كه ديد‌بان قانون اساسي است، اين هفته تصميم دولت را تاييد و نامزدهاي بيشتري را رد كرد. نامزدهاي رد‌صلاحيت شده مي‌توانند تقاضاي بررسي مجدد بدهند.

مهدی کروبی، محمد خاتمي و اكبر هاشمي رفسنجاني اخيرا در جلسه اضطراري تصميم گرفتند از آيت الله‌علي خامنه‌اي بخواهند در روند تشخيص صلاحيت‌ها مداخله كند. آن‌ها از اصلاح‌طلبان خواسته‌اند انتخابات را تحريم نكنند، بلكه تا جايي كه مي‌توانند رقابت كنند. اما محمدرضا عارف می‌گوید: "امکان هرگونه حضور برای رقبای اصول‌گرايان و حاکميت از بين رفته است."

نظرهای خوانندگان

اگه اصلاح طلبان رد صلاحیت نمی شدند آبروشون می رفت چون رای نمی آوردند. دست شورای نگبان درد نکنه که انقدر به فکر نیروهای وفادار به نظام است

-- اگه ، Feb 7, 2008 در ساعت 03:52 PM

دمت گرم اگه جان! گل گفتي

-- بدون نام ، Feb 7, 2008 در ساعت 03:52 PM

اقاي خاتمي صبح بخير!!
فاجعه 4سال پيش اتفاق افتاد كه با وجود رد صلاحيتها شما انتصابات را برگزار كردين

-- بدون نام ، Feb 7, 2008 در ساعت 03:52 PM

اگه و بدون نام جان. جرات اگه داشتن تایید می کردن

-- نیم ، Feb 7, 2008 در ساعت 03:52 PM

آذربايجان نميتواند ا نسبت به رد صلاحيت اعلمي بي تفاوت باشد
مرور 8 سالي كه گذشت تصاويري ازمجلس در اذهان تداعي ميكند كه نمي توان به آن بي تفاوت بود.
براي اينكه بتوانيم خواست واراده ملت را به صدائي رسا به گوش مسوولين برسانيم چه بايد كنيم؟
براي دفاع از حقوق خود به چه كسي اميد وار باشيم؟
اگر زماني باز به آذربايجان توهين شود چه كسي از حق مان دفاع خواهد كرد؟
راستي به خود آييم
. . .
. . .

-- آزادآرمان ، Feb 8, 2008 در ساعت 03:52 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)