تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دید‌بان حقوق بشر: یکبار برای همیشه به سنگسار خاتمه دهید

سازمان دید‌بان حقوق بشر از رئیس قوه قضائیه ایران خواست تا مانع اجرای حکم سنگسار سه نفر به جرم زنا شود.

مسئولین قوه قضاییه در ایران، در فوریه ۲۰۰۷ دو خواهر به‌نام های "زهره کبیری" ۲۷ ساله و "آذر کبیری" ۲٨ ساله را به اتهام "روابط نامشروع" و با استناد به اظهارات شوهر یکی از آن‌ها دستگیر کردند. بر‌اساس قانون مجازات اسلامی ایران، روابط "غیر اخلاقی" از جمله رابطه بین زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند، مشمول مجازات کیفری است.

در بخشی از بیانیه سازمان دید‌بان حقوق بشر به نقل"جو استورک" معاون بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر آمده است: "حکومت ایران قرار است سه تن از شهروندان خود را به شیوه ای بی‌رحمانه اعدام کند. قوه قضائیه باید هم اکنون دست به اقدامی بزند و یک‌بار برای همیشه بر این نوع مجازات غیرانسانی پایان بزند."

متن بیانیه دیدبان حقوق بشر را در اینجا بخوانید

قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام برای زنا و نیز سنگسار محکومین به این جرم را مجاز می داند. سنگسار به معنای پرتاب سنگ به فرد مجرم است، به‌طوریکه تا کمر (اگر فرد مجرم مرد است) و یا تا سینه او (اگر فرد مجرم زن است) در سنگ فرو رود، تا جائی‌که وی از صدمات وارد شده جان دهد.

جابر صولتی، وکیل این دو خواهر، به دیدبان حقوق بشر گفته است از آن‌جا که دیوان‌عالی کشور این حکم را تایید کرده، تنها دخالت عالی‌ترین مقام قضایی، آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، می تواند مانع از اجرا حکم سنگسار شود.

این بیانیه همچنین افزوده است: "عبد الله فریور ۴۹ ساله نیز با مجازات سنگسار روبروست. در دسامبر ۲۰۰۶، مسئولین در شهر ساری فریور را به اتهام زنا دستگیر کردند. دیوانعالی نیز این حکم را تایید کرده است. بر اساس اظهارات خانواده فریور که توسط رسانه‌ها منتشر شده، مقام‌های محلی هفته پیش به آنها گفته‌اند که این حکم بزودی اجرا می شود."

دید‌بان حقوق بشر با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. زیرا این مجازات‌ها را "ماهیتی ظالمانه، غیرانسانی" و غیرقابل برگشت می‌داند.

تعداد اعدام‌ها در ايران طبق گزارش سازمان عفو بين الملل در سال 2006 بالغ بر 177 نفر و در سال 2007 نفر 298نفر بوده است. ايران بعد از چین تنها کشوری است که مجازات اعدام در آن زیاد اجرا می‌شود.

نظرهای خوانندگان

ba eslam mokhalef nistam, be sharti ke payehaye hokoomat va adle eslami tu keshvar vojood dashte bashe ke be nazar man nadare
har vaght hame chizo eslam vaghei kardan bad bian az in mojazatha konan

-- farshid ، Feb 23, 2008 در ساعت 08:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)