تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آیت الله منتظری: از آزادی انتخابات تنها اسمی باقی مانده است

آیت‌الله "حسین‌علی منتظری" در گفت و گویی با هفته‌نامه ایتالیایی "اسپرسو" برگزاری انتخابات در ایران را "بلا و مصیبت" برای مردم این کشور می‌داند.

وی پیش از این در 6 بهمن ماه سال‌جاری در دیدار با جمعی از دوستان مهدی بازرگان از ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان انتقاد و خواستار تجدیدنظر هیات‌های اجرایی شده بود.

بر اساس متنی که از این مصاحبه در سایت آیت الله منتظری منتشر شده است، آقای منتظری به خبرنگار هفته‌نامه اسپرسو گفته است: هم اکنون در جمهوری اسلامی از برخی از شعار‌های اصیل انقلاب "استقلال، آزادی،‏ ‏جمهوری اسلامی" تنها اسمی باقی مانده است و به آن عمل نمی‌شود. «از جمله آزادي و آزادي انتخابات.‏ ‏هنگامي مي‎توان از آزادي آن هم در انتخابات سخن گفت كه شرايط به‏ ‏گونه اي عادلانه و مناسب باشد كه تمام اقشار و به ويژه نخبگان و افراد‏ ‏متخصص بتوانند وارد عرصه شوند؛ نه اين كه افراد خاص با گرايش خاص‏ ‏فقط بتوانند خود را در معرض رأي مردم قرار دهند و بسيار كساني كه‏ ‏لياقت دارند جرأت حضور نداشته باشند چون هراس دارند به آنها‏ ‏اتهامهاي واهي زده شود."

متن کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید

آقای منتظری با تاکید بر این‌که شعارهای اصيل‏ ‏انقلاب عملی نشده است، می‌گوید: "ما به دنبال آزادی سياسی بوديم، از داشتن زندانی‏ ‏سياسی انتقاد می‎کرديم؛ قرار بود در انقلاب هر کس آزاد باشد حرفش را‏ ‏بزند و آزادی بيان باشد، ولی گرفتار زندانی سياسی و محدود کردن آزادی‏ ‏بيان شديم."

وی در باره سیاست هسته ای ایران نیز گفته است: «من قبلا هم گفته ام اين انرژي حق ماست ولي‏ ‏مردم ما حقوق ديگري هم دارند كه بايد آنها هم استيفا شود.»

آیت الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت الله خمینی به عنوان جانشین او مطرح بود پیش از مرگ آیت الله از نیابت برکنار شد. او که از زمان مرگ آیت الله خمینی بارها مورد حمله نیروهای طرفدار حکومت قرار گرفته بود با سخنرانی شدیداللحنی که در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ (مصادف با سيزده رجب) در انتقاد از توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد منزل و حسینیه اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت 5 سال در حبس خانگی بسر برد. حسينيه ‏آیت الله منتظری همچنان توقيف است و درسهاى فقهی او در‏ ‏محل دفترش برگزار مى‎شود.

نظرهای خوانندگان

از اين اقاي منتظري بايد پرسيد كه: لابد خفه كردن اون روحاني بدبخت و انداختنش توي چاه و كشتن مردم بيگناه توسط گروه مهدي هاشمي كه از حمايت قاطع ايشان برخوردار بودند و نگهداري انبوه سلاح و شركت در عملياتهاي خرابكارانه به بهانه ي انقلاب در كشورهاي آفريقايي اينها مصداق آزادي و حق مردمه؟!!!!

-- ميم نقطه ، Feb 8, 2008 در ساعت 03:08 PM

جای آن دارد جهان زین ماتم عظمی بگرید

-- sahand ، Feb 8, 2008 در ساعت 03:08 PM

درود بر مرد بزرگ فقاهت که در سن 85 سالگی هنوز در عالم سیاست سخن میگوید

-- بدون نام ، Feb 9, 2008 در ساعت 03:08 PM

سلام
خيلي مايلم دفاع شما رو درباره حمايت از مهدي و هادي هاشمي بشنوم و باتوجه به اظهاراتشان در دادگاه قبل از اعدام .اگر مطلبي داريد برام بفرستيد ممنون ميشم.

-- علي ، Feb 12, 2008 در ساعت 03:08 PM

جناب آقای منتظری اگر صدای بنده به گوش شما رسید پیشنهاد می کنم توصیه امام را قبول کنید وبه همان امور فقهی بپردازید ودرامور سیاسی مداخله نفرمایید که این هم برای دنیای ما وهم آخرت شما بهتراست

-- ر ص ، Jul 28, 2008 در ساعت 03:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)