تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نیکول فریدنی "عکاس طبیعت" درگذشت

"نیکول فریدنی" عکاس برجستهِ طبیعت‌نگار ایرانی به علت عوارض ناشی از بیماری سرطان پروستات و عفونت ریوی، صبح امروز در منزلش درگذشت.

نيكول فريدني از پيشكسوتان عكاسي طبيعت ايران است كه در سال 1314 در شيراز به دنيا آمد و از شش سالگي کار خود را با عکاسی آغاز کرد. وی پنجاه سال به‌طور مداوم عکاسی کرد و به عنوان عکاس طبیعت‌گرا در ایران شناخته می‌شود.

فریدنی در سال‌های پایانی عمر خود دچار بیماری پارکینسون شد و به ناچار روی ویلچر نشست. همسرش "منير سلطاني" به خبرگزاری ایسنا گفت:"نيكول فريدني وصيت كرده است كه پيكرش در امام‌زاده‌طاهر به‌خاك سپرده شود."

"امام‌زاده طاهر" مقبره‌ای در نزدیکی شهر"کرج" است که هنرمندان زیادی چون "احمد شاملو" در آن‌جا به خاک سپرده شده اند.

خبرگزاری فارس با تایید خبر مرگ این هنرمند نوشت:"نيكول فريدني عكاس 73 ساله ايراني بيش از نيم قرن سابقه عكاسي از مناظر طبيعي، آثار تاريخي، مردم و ابنيه ايران دارد و در سال 1382 موفق به اخذ دكتراي حرفه‌اي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده است.

كتاب‌ها و مجموعه‌هايي كه از فريدني منتشر شده عبارتند از: مجموعه‌هاي ايران (1369)، يزد (1376)، گيلان (1377)، كتاب فرش ايران (ژاپن - 1369)، كتاب ايران: دو جلد سياه و سفيد و رنگي (1381)، اصفهان (1374)، كتاب ايران (انتشارات يساولي - 1382)، چشم اندازهاي ايران (انتشارات يساولي - 1382).

نظرهای خوانندگان

واقعا وقتی این خبر رو خوندم متاسف شدم! من با مرحوم فریدونی توی یه برنامه ی تلویزیونی آشنا شدم! ولی هیچگاه تقدیری درخور شخصیت ایشان از وی نشد...
روحش شاد.

-- سعید ، Feb 7, 2008 در ساعت 12:48 PM

شاید سنجاقکی دیگر...
باد بادکها را دیگر پرواز نمیدهیم
فردا فیلمهای سوخته ام را قاب خواهم کرد

-- طاهر از "خانی" ، Feb 7, 2008 در ساعت 12:48 PM

واقعا ناراحت كننده بود

-- سبا ، Feb 7, 2008 در ساعت 12:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)