تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حکم اعدام برای مشروب‌خوار جوان در ایران

قضات شعبه‌ 72 دادگاه كيفري استان تهران، در اقدامی کم‌سابقه یک فرد مشروب‌خوار را به اعدام محکوم کردند.

اين جوان كه محسن نام دارد، متهم است براي چهارمين بار مشروبات الکلی مصرف کرده است.

قاضي جليل جليلي، دادرس شعبه‌ 72 دادگاه كيفري استان تهران به ايسنا گفت:«طبق ماده 179 قانون مجازات اسلامي اگر فردي دو بار مشروب بخورد و هر بار حد 80 ضربه شلاق براي او جاري شود در دفعه سوم اعدام مي‌شود.»

عزيز نوكنده‌اي وكيل تسخيري اين متهم گفته است:« محسن سه بار در سوم خرداد ماه، هفتم تيرماه و 17 مهرماه سال 85 به حد محكوم شده است. اما براي بار چهارم شرب خمر كرده بوده و در خيابان سرو صدايي ايجاد كرده بود كه ماموران كلانتري ابوذر او را دستگير مي‌كنند. سپس به دستور بازپرس دادسراي محلاتي به پزشكي قانوني ارجاع مي‌شود كه شرب خمر وي از سوي پزشكي قانوني تاييد مي‌شود»

عزيز نوكنده‌اي با استناد به ماده 182 قانون مجازات اسلامي در دادگاه گفته بود كه از آنجايي كه متهم اقرار و توبه كرده حد قتل از او ساقط مي‌شود.

وي افزود: موكل در جلسه اول بازپرسي شرب خمر را قبول كرده و از بازپرس تقاضاي عفو و بخشش كرده بود. اما در 28 شهريور ماه سال جاري طي نامه‌اي به قضات شعبه‌ي 72 دادگاه كيفري استان تهران اعلام كرده بود كه توبه نصوح كرده است.

عبدالصمد خرمشاهي وكيل دادگستري در اين باره به راديو زمانه ‌گفت:«معمولا اگر كسي متهم به شرب خمر شود، انكار مي‌كند. چرا كه مجازات اعدام تنها با اقرار و شهادت شهود در شرايط خاص احراز مي‌شود.»

وي افزود:«حتي در حالت مستي و با اثبات پزشكي قانوني، متهم مي‌تواند با انكار از اجراي حد جلوگيري كند. بايد اين جوان را از نظر روحي مورد بررسي قرار داد كه چرا عليه خودش حكم داده است؟»

در ايران حكم اعدام براي شرب خمر به دليل تكرار چند باره حد شلاق و اقرار نكردن بيشتر متهمان به ندرت اجرا مي‌شود.


در سال 84 دو نوجوان كمتر از 18 در شهر مشهد سال به جرم سرقت، اخلال در نظم عمومي، شرب خمر و لواط به حبس، شلاق و اعدام در ملاء عام محكوم شده بودند.

قاضي جليل جليلي، دادرس شعبه‌ي 72 دادگاه كيفري استان تهران به ايسنا گفته است:« مردم به اين قضيه توجه داشته باشند كه سوابق افراد در حال حاضر در رايانه دادگستري ثبت مي‌شود با ورود متهم سوابق از رايانه اخذ مي‌شود لذا كساني كه شرب خمر براي بار سوم داشته باشند، بدانند اين سوابق در رايانه قوه قضاييه موجود است و براي آنها مجازات قانوني اعدام در نظر گرفته مي‌شود.»

نظرهای خوانندگان

این هنوز از نتایج سحر است.
جالب است که عده ای از ما ادعای مدرن بودن هم داریم.
گیسو

-- بدون نام ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

بستگی داره که شما خبر رو چطوری بخونید: وقتی با تیتر بزرگ می نویسید به جرم شرابخواری دیگه جزییاتی که توی این قضیه مهم تر هم هستند نادیده گرفته می شند. توی تهران و بقیه جاهای ایران سالیان سال هست که مردم دارند مشروب می خورند اما اون آدم بی فرهنگی که فکر می کنه باید مشروب بخوره و بیاد وسط کوچه خیابون برای زن و بچه مردم که درحال رفت و آمد هستند عربده کشی و قمه کشی راه بندازه مجرمه! در آمریکا هم باشه وضع همینطوره! در حالت مستی بیایید و دعوا و داد و بیداد راه بندازید می فرستنتون زندان! جریمه هم میشد تا دلتون بخواد. چند بار هم تکرار بشه مدت زندانتو طولانی تر میشه! من با حکم اعدام برای این جوان موافق نیستم اما شما هم خبر رو منصفانه چاپ کنید نه اینکه طرف یک موجود الهی و معصوم جلوه کنه!

-- شیرین ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

Agar hokme edam baraye taryak keshi boud, be nazare shoma ki edam mishod? hads bezanid

-- NAM ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

می نوش که عمر جاودانی این است ...

به این میگن شهید ... شهید در راه آزادی ...

تا کی باید این زندان جمهوری اسلامی دوام بیاره ؟


-- بدون نام ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

dar morede titr : fekr mikonam behtar mitunestin titr bezanin , ba neveshtan mashrub khar dar titr yek no do ganegi dar matlab be vojud miad be nazare man . mashrub khar az tarafe dolatiha be afrade in kare etlagh mishavad bayad esmi motnaseb tr payda mikardid shoma ke tu iran kar nemikonin ke mahdudiat dashte bashin , bayad ba esmi behtar be jaye mashrub khar in khabaro titr mizadin . albate in nazare man , mer30 az shoma .

-- alen ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

واقعا شرم آور است .ما ایرانی ها همیشه فرهنگ می نوشی را داشته ایم و همیشه حکومت ها سهلگیرانه با این موضوع بر خورد کرده و گرنه این همه ساقینامه و می و مستی از کجا به ادبیات ما راه پیدا کرده

-- behdad Bordbar ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

گر می نخوری طعنه مزن مستانرا
بنیاد مکن تو حیله و دستانرا
تو غره بدان مشو که می مینخوری
صد لقمه خوری که می غلام‌ست آنرا

-- nazli ، Feb 5, 2008 در ساعت 08:31 PM

بودایاکه در میکده هابگشایند گره از کارفروبسته مابگشایند اگربهردل زاهدخودبین بستند دل قوی دارکه ازبهرخدابگشایند....... درمیخانه ببستندخدایامپسند که درخانه تزویروریابگشایند

-- سیروس ، Feb 6, 2008 در ساعت 08:31 PM

اول اینکه می و شراب و ساقی و... در ادبیات ما استعاره و کنایه است در ضمن می خواری افتخار نیست که با افتخار بگیم فرهنگ ما بوده اگرچه این حکم زیاده روی بوده اما هر کشوری قوانین خاص خودش داره. چرا باید خلاف قانون عمل کنیم؟

-- فریاد سکوت ، Feb 6, 2008 در ساعت 08:31 PM

گر مریدراه عشقی فکربدنامی مکن/ شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمارداشت.

-- اوا ، Feb 6, 2008 در ساعت 08:31 PM

در مورد بی انصافی در تیتر نوشتن و کنایه دار بودن آن کاملن موافقم. حکم اعدام شاید غیر منطقی به نظر بیاید ولی بی گناه دانستن او با این شیوه کاری به همان طریق ناصواب می نماید.

-- مصطفی ، Feb 6, 2008 در ساعت 08:31 PM

من با اعدامش موافقم. اگه با خلافکارها جدی برحورد بشه برای بقیه درس عبرت می شه. قاضی هیچ وقت بی دلیل یه حکم نمیده. اینم حقشه .

-- ghazal ، Feb 6, 2008 در ساعت 08:31 PM

salam
akhe aghlam khob chizye hatman yeki bayad biad be madar khahar khodeton bi ehteramio … bokone ta bad begin shrab khordan khobe ya bad ya hokme ye kasi ke omrye in karast irad dare ya na

-- بدون نام ، Mar 25, 2008 در ساعت 08:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)