تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله های مطبوعات

"دولت‌مردان پاسخگو يا نصيحت‌گران مدعي! "
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به نقد سخنان وزیرکشور که خطاب به هیات‌های نظارت بر انتخابات گفته بود "مراقب ضایع شدن حقوق افراد" باشند، پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد:"وزيـر كـشـور كـه دقت بيشتر هيئت‌هاي نظارت براي ممانعت از ضايع شدن حقوق افراد را خواستار شده است، همان كسي است كه چند روز قبل، عملكرد برخي هيئت‌هاي اجرائي در ردصلاحيت گروهي از كانديداها را سوال برانگيز دانـسـت."

آفتاب یزد در نقد این سخنان آورده است، اگر نگرانی وزیر کشور منجر به برخورد با عوامل متخطی در دولت شود بسیار پسندیده خواهد بود، در غیر این صورت"در خوش بينانه‌ترين حالت، باید چنین حرف‌هایی را نصایحی دانست که برای فرار از پاسخ‌گویی زده می‌شود."

"صداي قرن بيستم "
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود انقلاب اسلامی در ایران را "تنها صدای قرن بیستم در جهان" معرفی کرده است.

یادداشت نویس، این روزنامه معتقد است، الگوی ارایه شده از سوی آیت‌الله خمینی در ایران"كامل‌ترين و پوياترين پاسخ‌ها را براي اصلي ترين نيازهاي بشري ارائه نموده" است.

کیهان در پایان با حمله به اسلام سنتی و دفاع از نظام حکومتی ایران، نتیجه گرفته است:"يادمان نرود نهضت امام(ره) در شرايطي محقق شد كه صداي ناقوس مرگ ناشي از غفلت و آشفتگي مسلمانان در سرزمين‌هاي اسلامي و جهان اسلام، تنها صدايي بود كه به گوش مي رسيد. به قول يك انديشمند معاصر، هيچ صدايي در قرن بيستم مثل صداي امام، جهان را به لرزه در نياورد."

"انتخابات آزاد و بحران‌هاي اجتماعی"
روزنامه صدای عدالت در سرمقاله امروز خود به بازخوانی نسبت مستقیم انتخابات آزاد و بحران‌های اجتماعی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد، تجربه دولت اصلاحات نشان داده است؛ با افزایش مشارکت‌های عمومی، میزان انحرافات اجتماعی درکشور (در آن مقطع) کاهش یافته است.

نویسنه سرمقاله این روزنامه معتقد است:"دموكراسي يك روند بي‌حاصل يا لوكس و دموكراتيزاسيون يك فرآيند جدا از واقعيت اجتماعي نيستند. ثبات و ماندگاري و اعتلاي جامعه در پيوند با چنين مفاهيمي است؛ آنچنان كه غلبه بر بحران‌هاي اجتماعي كنوني بدون اعتنا به دموكراسي و يكي از مهمترين جلوه‌هاي آن، يعني: برگزاري انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ممكن و مقدور به نظر نمي‌رسد."



"بذر ياس در مردم نپاشيم"


روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود به موضوع افزایش ردصلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب از سوی هیات‌های نظارت بر انتخابات پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد با ردصلاحیت اصلاح‌طلبان نباید انتخابات را تحریم کرد و با تمام قوا در حوزه‌های که این جریان سیاسی نامزد ندارد باید از افراد مستقل حمایت کرد.

مردم‌سالاری خطاب به رهبران اصلاح‌طلب می‌نویسد:" بايد از اشتباهاتمان در انتخابات هفتمين دوره مجلس و نهمين دوره رياست جمهوري عبرت بگيريم و بدانيم كه عقب نشيني در انتخابات مجلس هفتم بود كه سرنوشت انتخابات رياست جمهوري نهم را براي ما رقم زد."

این روزنامه در پایان نوشته است:" يادمان باشد انتخابات عرصه سياست ورزي است نه لجبازي. بنابراين به جاي پاشيدن بذر ياس و نااميدي بايد باز هم مردم را به مشاركتي فراگير فرا بخوانيم."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)