تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران صدای مخالفان خود را خفه می‌کند"

روزنامه نیویورک‌تایمز روز یکشنبه در گزارشی از تهران نوشت: "مقام‌های رسمی ایران صدای منتقدان خود را خفه می‌کنند."

خبرنگار این روزنامه مهمترین دلیل اجرای چنین سیاستی در ایران را به نقل از نادر طالب‌زاده، فیلم‌سازی که نیویورک تایمز او را حامی احمدی‌نژاد می داند، "بحران هویتی انقلاب اسلامی" اعلام کرده است. این روزنامه می‌نویسد: "نشانه‌ها حکایت از این واقعیت دارند که جمهوری اسلامی علاقه‌ای به شنیدن صداهای دیگر ندارد و تلاش می‌کند با خفه‌کردن صدای انتقادها، قدرت خود را حفظ کند."

خبرنگار نیویورک‌تایمز همچنین در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس ایران، می نویسد: "تاکنون صلاحیت حدود هفتاد‌ درصد نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات پارلمانی رد شده است. این درحالی‌ست که طرفداران رئیس‌جمهور می‌گویند این رد‌صلاحیت‌ها، قانونی است."

این روزنامه با اشاره به برخورد‌های حذف‌گرایانه دولت محافظه‌کار احمدی‌نژاد با جریان‌های فرهنگی، مطبوعاتی و دانشجویی می‌نویسد: "دولت ایران هفته گذشته مهمترین مجله طرفدار حقوق زنان را که 16سال از انتشار آن می‌گذشت تعطیل و تعدادی از دانشجویان را که در دانشگاه تهران به شرایط بد خوابگاه‌های خود اعتراض کرده بودند دستگیر کرد."

بنابه گزارش نیویورک تایمز که زمستان امسال ایران را از شدت سرما بسیار کم سابقه توصیف کرده "در این زمستان سرد و یخبندان زنان برای نداشتن پوشش مناسب اسلامی دستگیر می‌شوند و پوشیدن کلاه روی روسری و چکمه روی شلوار برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است." در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار این روزنامه از عدم کارایی خدمات دولتی به مردم در هنگام بحران سرما خبر می‌دهد و آن را یکی از عوامل اعتراض مردم می‌خواند. هر چند صدای این اعتراضات با دستگیری‌های گسترده خفه می‌شود.

"مراد ثقفی" به خبرنگار این روزنامه گفت: "واکنش‌های تند دولت نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار آسیب پذیر هستند." ثفقی معتقد است: "آنان ده دانشجو را دستگیر کردند زیرا فکر می‌کنند اگر این کار را نکنند ده نفر تبدیل به صد نفر خواهد شد."

نظرهای خوانندگان

کاش خفه کردن ها فیزیکی بود
خفه کردن های روحی
قربانیان بیشتری می گیرد

-- Rahim ، Feb 3, 2008 در ساعت 01:55 PM

متاسفانه در موارد بسياري انتخاب عناوين در «زمانه» حرفه اي نيست.طوري نوشته ايد "ايران صداي مخالفان خودرا خفه مي کند" که گويي اتفاق تازه اي افتاده است وايران در سي سال گذشته صداي مخالفان خود را خفه نمي کرده است. اين يک عنوان نا رساست حتي اگر ترجمه عنوان مقاله نيويورک تايمز باشد.

-- ناصحي ، Feb 3, 2008 در ساعت 01:55 PM

نيويورك تايمز گمانم سى سال ديگر تازه متوجه
شكنجه . اعدام، قطع دست و پا . سنگسار، پرت كردن از بلندى و غيره شود.

-- كيوان ، Feb 3, 2008 در ساعت 01:55 PM

engar in aghayane new yorky 30 sal ghazaya ra dir mifahmand. afarin be in hoosh.

-- nariman ، Feb 3, 2008 در ساعت 01:55 PM

ايران --همان جمهوري اسلامي-- صداي مخالفين خود را خفه نمي کند، خود مخالفين را خفه ميکند.

-- تيرانداز ، Feb 3, 2008 در ساعت 01:55 PM

چه عجب یعنی بالاخره فهمیدند ؟ ولی این عمل از خفه کردن هم شدید تر است و فرهنگستان باید لغط مناسبش را بسازد.

-- پیروز ، Feb 4, 2008 در ساعت 01:55 PM

مملکت را علمی و امام زمانی مدیریت (دقت کنید مدیریت یعنی این)می کنیم

-- بدون نام ، Feb 4, 2008 در ساعت 01:55 PM

جناب نیویورک تایمز صحت خواب تا حالا چی فکر میکردی لطفا چیزی بنویسید مردم ازش بی خبر باشند این را که خواجه حافظ هم مدتهاست میداند

-- astyak ، Feb 4, 2008 در ساعت 01:55 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)