تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"اهداف شبه مقدس راه‌هاي غيرموجه"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به تجزیه و تحلیل بهره‌برداری‌ انتخاباتی جریان‌های سیاسی از "مقوله دین" پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد در تاریخ 30 ساله "انقلاب اسلامی" دو انحراف بزرگ در تعامل دین و سیاست به وجود آمده است:" نخستين انحراف، تقديس برخي از اهداف جناحي و انحراف دوم يعني مجاز شمردن راه‌هاي غيرقانوني، غيرشرعي و غيراخلا‌قي براي رسيدن به اين اهداف «خود مقدس خوانده»."

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است، این انحراف هم‌اکنون نیز در انتخابات مجلس هشتم نیز دیده می‌شود. آفتاب یزد تاکید کرده است که ردصلاحیت برخی از نامزد‌های انتخاباتی و دفاع از عملکرد هیات‌های اجرایی و چشم بستن بر اشتباهات نهاد‌های اجرایی محافظه‌کار در امر انتخابات از جمله انحرافاتی است که در نسبت دین و سیاست وجود دارد.

"پرهيز از افراط و تفريط"
روزنامه اعتمادملی در سرمقاله امروز خود بر "ضرورت اعتدال‌ اصلاح‌طلبان" در برخورد با ردصلاحیت‌ها انتخاباتی پرداخته است.

این روزنامه خطاب به اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده، می‌نویسد:" هرگونه عدول از مسير انتخابات، ما را در دوراهي مجدد افراط و تفريط قرار مي‌دهد. نه مي‌توان عليه نظام مردمي دست به حركتي راديكال زد و نه مي‌توان با كناره‌گيري امكان قبضه كامل قدرت را به از راه‌رسيدگان داد."

اعتماد ملی در پایان سرمقاله خود پیشنهاد کرده است اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم زیر یک پرچمِ واحد گردهم بیایند.

"انقلاب، معنويت و احياى ارزش‌هاى اسلامي"
روزنامه رسالت سرمقاله امروز خود را به "نتایج انقلاب اسلامی" در ایران و جهان اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است:" ابهت، عزت و عظمت کم‌سابقه کشور{ایران} در عرصه‌هاى بين‌المللي، چشم ناظران جهانى را خيره کرده است."

رسالت در ادامه سرمقاله خود با اشاره به "برنامه‌های همه‌جانبه غرب علیه ایران" می‌نویسد:" انقلاب طى سه دهه گذشته در برابر لشکرکشى ناتوى نظامى و ناتوى فرهنگي، بلند قد و سرافراز ايستاده است و خم به ابرو نياورده و همچنان به حيات بالنده خود ادامه مى‌دهد."
این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد:" در پرتو معنويت و ارزش‌هاى انقلاب، هيچ گاه ملت ايران به اندازه امروز، متحد و يکپارچه نبوده‌اند."

"زنان در عرصه سياسي از حاشيه تا متن"
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود به نقش تاریخی زنان در دولت‌های سیاسی و تحولات کلان در ایران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره حضور زنان در عرصه‌ سیاسی ایران از قرن نوزدهم تا به امروز، می‌نویسد:" براي زنان ايراني اما دوم خرداد 76 يک نقطه عطف محسوب مي شود. به طوري که با مشارکت سياسي گسترده آنان در انتخابات رياست جمهوري هفتم، گوشه اي از پتانسيل اثرگذاري آنها بر ساخت سياسي کشورمان هويدا شد."

نویسنده سرمقاله معتقد است با توجه به حضور اثرگذار زنان در تحولات سیاسی ایران، در صورتی که این بخش از جمعیت جامعه بتواند از قدرت سیاسی بیشتری برخودار شود، خواهد توانست در معادلات کلان سیاسی و اجتماعی نقش بیشتری ایفا نماید.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)