تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رئيس مرکز مشاركت زنان: تبعيض جنسيتی محدوديت نيست

رئيس مرکز مشاركت زنان رياست جمهوری، كار در سيستم های نظامی و ارتش، معادن، كار در زير درياها یا جوش دادن دكلهای برق فشار قوی، كار در كارخانهَ مواد شيميايی، مسافرتهای طولاني و حمل و نقل بين جاده‌ای را براي زنان زيان آور و آنها را منافی علت خلقت زن خواند.

زهره طبيب زاده نوری، امروز در مراسم افتتاح بيمارستان مهديه گفت: "حضور زنان در مشاغل سخت مانند كار در معدن مكروه است و زنان با كمال ميل فضای كار در اين مشاغل را در اختيار مردان قرار می‌دهند."

وی با تقسيم كردن مشاغل به سه دستهء کارهای کشاورزی، کارهای خدماتی و کار در کارخانه ها، كارهاي سبك در كارگاهها و خدمات اداری را مباح دانست و گفت: "معيشت خانواده بر اساس اصول اسلام به عهده مرد است اولويتی برای زنان در اين مشاغل قائل نيستيم هرچند به طور كلي فعاليت مردان و زنان در اين عرصه‌ها مباح است."

طیب زاده نوری در ادامه سخنانش افزود: "شعارهای تساوی شغلی زنان و مردان بايد با واقعيتهای جامعه و امكانات موجود سنجيده شود، تبعيض جنسيتی با توجه به واقعيتهای اقتصادی جامعه محدوديت نيست." او قانون نفقه را مکمل این تبعیض دانست چرا که نفقه مرد را مجبور به تامین معیشت زن میکند.

پیش از این وزیر بهداشت خبر از اجرای طرح "انطباق جنسیتی" در بیمارستان‌های کشور داده بود. به موجب این طرح ارائه خدمات پزشکی به بیماران برحسب جنسیت آنها، تنها توسط پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستانی از همان جنس امکان‌پذیر است.

چندی پيش نیز سرپرست آموزش و پرورش از جداسازی كتابهای درسی براي دختران و پسران خبر داده بود و گفته بود كه بايد كتابهايی ويژه برای آنان و بر اساس جنسیت تدوين شود.

طرح تفكيك جنسيتی به طور پراكنده اكنون در دانشگاه ها نیز اعمال میشود. كتابخانههای دانشگاه‌ با كشيدن پرده های نايلونی از يكديگر جدا شدهاند، اما كلاس‌های مختلط در برخي دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)