تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پذیرش دوباره ایرانیان در دانشگاه‌های هلند

دانشگاه‌های فنی هلند دوباره دانشجوی ایرانی می‌پذیرند.

این خبر را روزنامه ان.آر.سی هلند روز ۲۶ ژانویه گزارش کرد و روزنامه دپــِرس و تارنمای خبری فوک نیز در روزهای بعد آن را منتشر کردند.

به نقل از این خبرها، دانشگاه‌های فنی توِنته و اَیندهوون از این پس تنها تحصیل در رشته‌های "حساسی" که با اطلاعات هسته‌ای ارتباط دارد را برای ایرانیان ممنوع می‌کنند.

این تصمیم را خانم آنه فلیرمان، رئیس هیئت مدیره دانشگاه تونته اعلام کرده است.

دانشگاه تونته از پایان سال گذشته به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل در این دانشگاه را نمی‌داد. مقامات این دانشگاه دلیل آن تصمیم را عدم امکان صدور ضمانت‌نامه هسته‌ای از سوی دانشگاه اعلام کرده‌اند. به گفته آنان اداره مهاجرت هلند از این دانشگاه خواسته بود تا ضمانت‌نامه‌ای مبنی بر عدم تماس دانشجویان ایرانی با اطلاعات هسته‌ای ارائه دهد.

به گفته خانم فلیرمان، ‌اداره مهاجرت، دیگر چنین ضمانت‌نامه‌ای نمی‌خواهد و در نتیجه این دانشگاه تصمیم بر آزادی تحصیلی دوباره برای دانشجویان ایرانی گرفته است.

به گفته روزنامه ان.آر.سی، اداره مهاجرت هلند تاکنون تقاضای چنین ضمانت‌نامه‌ای از دانشگاه‌ها را تکذیب کرده است.

وزرای آموزش و پرورش و امور خارجه هلند از سه دانشگاه فنی این کشور خواسته‌اند تا نسبت به پذیرش دانشجویان ایرانی از خود "خویشتنداری شدید" نشان دهند.

دانشگاه فنی اَیندهوون این درخواست را به معنی عدم اجازه تحصیل به دانشجویان ایرانی در رشته‌های مربوط به دانش هسته‌ای تعبیر کرده است. از سوی دیگر دانشگاه تونته در شرق هلند، این عبارت را به معنی محروم‌سازی ایرانیان از تمام رشته‌ها تعبیر کرده بود. به گفته خانم فلیرمان، دانشگاه تونته نیز از این پس تعبیر دانشگاه ایندهوون را از آن جمله دنبال خواهد کرد.

طی هفته‌های گذشته، چندین دانشگاه هلند و بسیاری از نهادهای علمی جهانی، نسبت به محروم‌سازی ایرانیان از تحصیل در دانشگاه‌های فنی هلند اعتراض نموده و آن را محکوم کردند.

عریضه‌ای که از سوی دانشگاهیان ایرانی و هلندی علیه این تصمیم در اینترنت قرار داده شده بود بیش از ۴ هزار امضاء دریافت کرد.

نظرهای خوانندگان

عریضه!!!هاهاهاها!ولی خوب عریضه ای هم بود خدایی!حال کردیم که خورد تو حال این سرکار خانم و سایر رفقاش.آره

-- عرض میکنم! ، Feb 2, 2008 در ساعت 05:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)