تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پایتخت چاد سقوط کرد

"انجامنا" پایتخت آشوب‌زده جمهوری چاد، امروز شنبه به دست شورشیان و مخالفان دولت "ادریس دبی ادینتو" سقوط کرد.

به گزارش‌خبرگزاري فرانسه و به نقل از منابع ارتش، شورشی‌ان چاد پس از درگيري های شدید با نيروهاي دولتي چاد توانسته تقریبا كنترل تمام پايتخت را در دست بگيرند.

با وجود این وزیرخارجه به خبرگزاری فرانسه گفت:"دبی هنوز رئیس‌جمهور است و در شهر، همه چیز تحت کنترل است."

خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند، با وجود سقوط پایتخت، درگيري در اطراف كاخ رياست جمهوري هنوز ادامه دارد و "ادريس دبي ايتنو" رئيس جمهور چاد همچنان در کاخ بسر می‌برد.

بی‌بی‌سی به نقل از شاهدان عینی نوشت تیراندازی‌های شدیدی در مرکز پایتخت به گوش می‌رسد و تانک‌های ارتش، در حال سوختن هستند.

وزارت‌خارجه فرانسه، توسل به خشونت برای کسب قدرت در چاد را محکوم و اعلام کرد که در حال آماده‌سازی مقدمات خروج شهروندانش از این کشور است.

در همین حال سخنگوی شورشیان به خبرگزاری فرانسه گفت:"شورشیان، کنترل پایتخت را علیرغم برخی مقاومت‌های جزئی در دست دارند."

شورشیان سوار بر وانت‌های نظامی و همراه با تعداد زیادی مسلسل، راکت و کلاشینکف وارد پایتخت چاد شدند.

شورشی‌ها خواستار تقسيم قدرت با رییس‌جمهور هستند در حالي‌كه وي اين امر را مردود مي‌داند. علاوه بر ارتش چاد، حدود ‪ ۲‬هزار سرباز فرانسوي كه از سال ‪ ۱۹۸۶‬در خاك چاد مستقر هستند، نيز از ریسس جمهور فعلی چاد حمايت مي‌كنند.

چاد يكي از مستعمرات فرانسه بوده و پاریس حامی اصلی رئيس جمهوري اين كشور است.از يكشنبه هفته گذشته يك گروه نظامي شورشي شامل ‪ ۳۰۰‬وانت كه هر كدام قادر به حمل‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬جنگ‌جو با تمام امكانات جنگي هستند، از طريق خاك سودان به چاد حمله کردند.

دولت چاد برای چندمین بار سودان را به حمایت از شورشيان در شرق چاد و زیرپا گذاشتن توافق‌نامه صلح ‪ ۲۵‬ اكتبر ميان دولت "انجامنا" و چهار گروه مسلح چادي در "سيرت" ليبي بين طرفين امضا شده است، متهم می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)