تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خلیل‌زاد: ایران حق دارد انرژی هسته ای داشته باشد

سفير آمريكا در سازمان ملل متحد روزجمعه گفت: ايران امروز به علت حملات آمريكا به افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003 قدرت‌مندتر از گذشته شده است. او همچنین بر حق ایران برای دسترسی به انرژی هسته ای تاکید کرد. اما خواستار اطمینان یافتن آمریکا از نحوه دسترسی قابل اعتماد ایران به این انرژی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، "زلماي خليل‌زاد" گه در دانشگاه کلمبیا سحن می گفت در پاسخ به پرسش‌هاي دانشجويان گفت: "اين حملات به موقعيت نسبي ايران در منطقه كمك كرده است، زيرا عراق رقيب ايران بود و توازن در منطقه عليه اين كشور، و حال اين توازن از بين رفته يا تضعيف شده است."

آقای خلیل زاد گفت همانطور که می دانید من بارها در شغل قبلی ام با ایرانی ها دیدار داشته ام. «من معمولا به سفیر ایران می گفتم که ما کلی کار برای شما در عراق کرده ایم و کمترین کاری که شما می توانید بکنید این است که به تلاشهای ما کمک کنید و گرنه یک روز با صورتجساب سنگینی روبرو خواهید شد!»

خلیل‌زاد معتقد است: "يكي از اهداف ايران در منطقه، جلوگيري از ظهور مجدد عراق و افغانستان به عنوان عوامل متوازن و متعادل كننده است."

رئيس‌جمهور آمريكا، ايران را كشور اصلي حامي تروريسم در جهان خوانده است كه براي شبه‌نظاميان طالبان در افغانستان و جنگجويان شيعه در عراق سلاح ارسال مي‌كند، اما خليل زاد هيچ ترديدي ندارد كه پيامد‌های ناخواسته تصميمات آمريكا در افغانستان و عراق موجب تقويت موضع تهران در خاورميانه شده است.

وی به دانشجويان این دانشگاه گفت: "چه بخواهيم يا نخواهیم، قدرت ايران در منطقه به علت تصميمات آمريكا افزايش يافته است و تهران نقش مهمی را در اقتصاد عراق ايفا می‌کند."

سران عراق از گروه‌های شیعی در عراق اعلام كرده‌اند مناسبات خود را با شيعه‌هاي حاكم بر ايران افزايش خواهد يافت، عليرغم اين مسائل خليل زاد گفت: "ايران بر عراق تسلط نخواهد يافت، ايران مي‌خواهد آن‌ها وابسته باشند، اما اين بدان معني نيست كه ايران موفق خواهد شد. بنابراين من تلاش كرده ام ديگر كشورهاي عرب را كه اين تغيير را براي هميشه به نفع ايران مي‌بينند، دلگرم كنم كه به اين‌گونه فكر نكنند."

خليل‌زاد تاکید کرد: "این حق ایران است که به انرژی هسته ای دسترسی داشته باشد» و آمریکا مایل است با ایران و سایر ملتها همکاری کند تا اطمینان حاصل کند که آنها «دسترسی قابل اعتمادی به سوخت راکتورهای اتمی دارند.»

نظرهای خوانندگان

خیلی خوب است

-- فرشید سلمان پور ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:42 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)