تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مخالفت برخی کشور‌ها با تصویب قطع‌نامه علیه ایران

سفير فرانسه در آمريكا روز جمعه گفت: "تعدادی از اعضای غيردايم شورای امنيت مانع توافق بر سر قطع‌نامه‌ای جديد عليه ايران شده‌اند."

به گزارش خبرگزاری رویترز، پییر ویمون در كنفرانسی با موضوع ايران به ميزبانی "موسسه خاورميانه،" كه پژوهشكده‌ای در واشنگتن است، گفت: "ما هنوز مشكلاتی با برخی از اعضای شورای امنيت سازمان ملل داريم و سعي می‌کنیم به توافقی در مورد قطعنامه جديد دست‌ یابیم."

وی نام كشورهای مخالف قطع‌نامه را اعلام نکرد، اما آفريقای‌جنوبی كه از اعضای غيردايم شورای امنيت است، با تصميم‌گيری سريع در مورد قطع‌نامه مخالفت كرده و ليبی، اندونزی و ويتنام نيز از ديگر مخالفان به‌شمار می‌روند.

آمريكا اميدوار بود كه قطع‌نامه سوم عليه ايران حداكثر تا پايان سال گذشته ميلادي تصويب شود و اكنون نيز تلاش مي‌كند اين كار حداقل تا انتخابات مجلس ايران در اواخر اسفند ( اواسط مارس )به انجام رسد. اما ويمون گفت: "شماری از اعضاي شورای امنيت می‌خواهند وقت بيشتری به آژانس بين‌المللی انرژي اتمی براي مذاكره با ايران داده شود."

آژانس قرار است پس از مذاكره با ايران در مورد فعاليت‌های هسته‌ای، تا پايان ماه فوريه يا اوايل مارس گزارشی ارائه دهد. به گفته ویمون این اعضا منتظر نتیجه ملاقات البرادعی- رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای- و مقامات ایرانی اند و امیدوارند که نتیجه این مذاکرات به نفع طرفین باشد.

در گزارشی دیگر خبرگزاري فرانسه از واشنگتن نوشت: "فرانسه روز جمعه اعلام كرد برخی اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد زمان بيشتری را براي بررسی تحريم‌های جديد عليه ايران برسر برنامه هسته‌ای مورد مناقشه اين كشور درخواست كرده‌اند." پییر ويمون گفت: "اعضای غير دائم جديد می‌گويند خواستار اجماع در ميان شورای امنيت هستند و به همين علت كار بيشتری بايد انجام شود."

ليبی، ويتنام، بوركينافاسو، كاستاريكا و كرواسی از اعضاي غير دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد به شمار می روند كه ماه ژانويه به عضويت شورای امنيت درآمدند.

ويمون تاکید کرده است: "در نهايت اگر ما به قطع‌نامه جديدی که مورد تائید همه اعضا باشد دست يابيم، اين یک پيام سياسی بسيار قاطع به تهران خواهد بود."

نظرهای خوانندگان

تاریخ نشان داده هرگاه ایران از راههای قانونی به ادامه کار خود بدون اعتنا به هیاهوی دیگران پرداخته و بدنبال حق خود در مجامع قانونی هم بوده به حق خود رسیده است

-- بدون نام ، Feb 3, 2008 در ساعت 12:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)