تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

محموله رادیو اکتیو "قاچاق شده برای ایران" متوقف شد

قرقيزستان می گوید پليس گمركي اين كشور در يك قطار در حال حرکت به‌سوی ايران، راديو‌اكتيو كشف كرده است.

به گزارش رویترز، دفتر مطبوعاتي رياست‌جمهوري قرقيزستان اعلام کرد اين ماده حدود يك ماه پيش در کشور همسایه، ازبكستان، رديابي شده و قطار مزبور نیز بازگردانده شده است.
بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری حاکی است: "بازرسی قطار توسط متخصصان قرقيز صورت گرفته و تحقيقات در مورد آن نیز آغاز شده است."

در این بيانيه به عنصر راديو‌اكتيو و ميزان آن اشاره‌اي نشده ولي گفته شده است كه "بيشكك" از آژانس‌بين‌المللي انرژي اتمي می خواهد تجهيزات ویژه ای به اين كشور براي برخورد با موارد مشابه در آينده بفرستد.

بيانيه اعلام نکرده است كه آيا قيرقيزستان قصد دعوت از كارشناسان آژانس را براي كمك در تحقيقات دارد يا خیر.

يك سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين گفت: "يك رابط قرقيز به آژانس خبر داده است که ميزان راديو اكتيو كالاي موجود در قطار آن قدر زياد نبوده تا موجب خطري جدي براي سلامتي شود."

به گفته او: "ماده رادیو اکتیو یادشده در محفظه ای جاسازی شده بود که خود در یک بشکه فلزی قرار داشت که با بتون پر شده بود."

کشور‌های غربي به ايران در مورد استفاده از برنامه انرژي هسته‌اي براي توليد بمب ظنین هستند. تهران می‌گوید از این انرژی تنها برای تولید برق استفاده می‌کند و با وجود تحریم های سازمان ملل که شاید به زودی شدت یابند، به این کار ادامه می‌دهد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)