تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"متحدین آمریکا پول جنگ عراق را نداده‌اند"

روزنامه "يو اس اي تودي" در شماره روز چهارشنبه 30 ژانویه نوشت:"متحدین آمريكا در جنگ باعراق، تاکنون سهم مالی خود در این جنگ را به‌طور کامل پرداخت نکرده‌اند."

"41 كشور در كنفرانس مادريد متعهد به پرداخت پانزده ميليارد و 800 ميليون دلار كمك به عراق شده بودند که تاکنون تنها دو میلیارد و 500 میلیون دلار ازكمك‌هاي تعهد شده يعني چیزی درحدود 16 درصد آن را پرداخته كرده‌اند."

اين روزنامه تاکید کرده است:"كشورهايي كه كمترين میزان از تعهد مالي خود را انجام داده‌اند، همسايه‌هاي نفتي ثروتمند عراق يعني عربستان‌سعودي وكويت هستند .پس از 5 سال،عربستان 4/17درصد و كويت 27 درصد از پانصد‌ميليون دلار مبلغ تعهد شده خود را پرداخته‌اند."

به نوشته اين روزنامه، آمريكا تاکنون به تنهایی 29 ميليارد دلار براي بازسازي عراق پرداخت كرده است و كنگره این کشور نيز پرداخت شانزده و نيم ميليارد دلار ديگر را تصویب كرده است.

روزنامه يواس اي تودي نوشت:"اسپانيا تاكنون 213 ميليون دلار ازكمك 248ميليون دلاري خود به عراق را پرداخت كرده و سهم پرداختي عربستان سعودي و كويت از بودجه پانصد ميليون دلاري تعهد شده به ترتيب 87 و 135 ميليون دلار بوده است."

درحالی که 41کشور متعهد شده سعی دارند از پرداخت تعهدات کنفرانس مادرید شانه خالی کنند، آمار‌های منتشر شده از هزینه جنگ آمریکا برضد عراق از رقم سرسام‌آوری حکایت دارد. به گزارش فصلنامه "سیاست خارجی" (فارین پالیسی) و به نقل از هفته‌نامه الکترونیکی "واشنگتن پریزم" در ماه مارس سال ٢٠٠٣ (اسفند ۱٣۸١)، کاخ سفید هزینه جنگ در عراق را ۵٠ میلیارد دلار تخمین زده است، اما امروز که بیش از چهار سال از آن هنگام می‌گذرد، این رقم به حدود ۵٠٠ میلیارد یعنی ده برابر برآورد اولیه افزایش یافته و هیچ چشم اندازی هم برای پایان آن وجود ندارد.

این هفته‌نامه می‌نویسد:" توزیع بودجه جنگ در عراق برای ده سال آینده نیز، در نوع خود جالب توجه است. در حالی‌که کل بودجه‌ای که برای سال‌های ٢٠٠۷ تا ٢٠۱۶ در نظر گرفته شده ٤۰٦ میلیارد دلار است، هزینه سربازان ۸، هزینه آموزش نیروهای امنیتی عراق حدود ۱۵ و کمک به بازسازی نیز ١۵ میلیارد دلار است. در این میان بودجه دفاعی این کشور ٣٦۸ میلیارد دلارخواهد بود، که در مقایسه با رقم های دیگر بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)